Trend Percakapan Masa Kini


Kebanyakan di antara kita hari ini, seringkali terdengar atau terbaca artikel mengenai trend pemakaian remaja pada masa kini. Bila bercerita mengenai trend pemakaian, kita sendiri boleh membezakan atau


Kebanyakan di antara kita hari ini, seringkali terdengar atau terbaca artikel mengenai trend pemakaian remaja pada masa kini. Bila bercerita mengenai trend pemakaian, kita sendiri boleh membezakan atau mengenali seseorang dengan cara pemakain mereka. Saya amik contoh yang mudah, bagi pelajar yang tinggal di hostel. Trend pemakaian mereka ialah berseluar track, t-shirt dan berselipar Jepun. Mungkin ada dia antara mereka lebih daripada itu tapi contoh di atas adalah perkara basic yang senang untuk difahami.

Saya tak nafikan, trend pemakaian remaja masa kini adalah keterlaluan tetapi mungkin bagi mereka itulah yang paling sesuai sejajar dengan arus permodenan yang kita kecapi sekarang ini. Actually, bagi saya remaja sekarang tergolong dalam golongan cerdik pandai. Dengan cara pemakaian mereka dapat menarik perhatian orang ramai. Setuju? Bagus.

Berbalik pada topik penulisan hari ini, cara percakapan remaja masa kini juga boleh saya kelaskan sebagai trend. Saya pasti, sedara sedari tak kan paham kalau saya menulis tanpa contoh. Sekali lagi saya bagi contoh yang amat senang dijumpai sekarang ini. Kita seringkali mendengar orang malah ada juga di antara kawan kita yang menggunakan perkataan seperti dow, syial, bai dan macam macam lagi. Setujukah sedara sedari kalau saya cakap penggunaan perkataan seperti ini dapat membezakan golongan remaja urban dan rural?

Pada pemerhatian saya, kebanyakan gologan urban la yang selalu memakai perkataan ini. Tapi saya tak nafikan juga, budak budak kampung sekarang pun ada yang menggunakannya semasa berkomunikasi. Adakah ini pengaruh golongan remaja urban? Sepanjang dua puluh dua tahun saya bernafas, ada juga golongan remaja menggunakan perkataan selain daripada contoh di atas tetapi lebih kepada loghat masing masing. Sebagai contoh, orang kelantan suka pakai perkataan 'bodo', orang Terengganu pula pakai 'menatang'. Kalau sedara sedari tak percaya, boleh tanya saya. Hehe! Adakah dengan cara ini kita dapat menarik perhatian orang ramai dan juga mengeratkan tali silaturrahim?

Kesimpulan bahasanya, bukan cara pemakaian sahaja menjadi trend malah cara percakapan juga saya klasifikasikan sebagai trend. Dan saya pasti lama kelamaan trend ini akan menjadi budaya dalam masyarakat majmuk di negara kita. Artikel ini terbit selepas saya menonton 'Bohsia' buat ke 4 kalinya. Haha!

Ada pendapat? Jom kongsi. Papai..

63 comments:

joegrimjow said...

xtengok lagi cite tu
ley tengok online?

klantan plak
nate mung

Melz said...

haha terkena kat aku..coz aku mmg selalu sebut dow , bai...ahaks

♥ana_bp86♥ said...

bhs skrg..sume nak singkat..huhuhu

tp pe motif pic kat atas 2...ekekekee

tulun terangkan en zizan

kEy said...

hehehe~
besa la tu...
kang ckp bahase kampung kang, sepuluh kali sebut p0n 0rang d0k tanye pe maksud die berkali2~
tapi ade sesetgh gr0up bebudak ade gak mengunakan bahase yang agak skema dan kekampungan sebagai bahase di0rg tau~
bnde ni semacam dah jadi best didgr lak.

contoh : owh, siti aminah sila amikkan sepatu saya di sebalik dinding keras berbentuk empat segi itu.

ayat2 mcm ni slalu gak 0rg sebut sbb sje nak jdkan perbualan kite sesame geng bebaur lawak.

dial0g ni key n the geng slalu gune~

juge sebutan ayat yg skrg semacam dah suke tmbah ke-an disetiap ayat.

contoh : bas ni kesangatan kelambatan la.

okeyh. mmg per0sak bahase.
budi bahase budaya kite~
cau~

Encik Azizan said...

joegrimjow,

cte melayu cm ssh skit nk tgk on9..klu ad pon k utube je..tu pon klu ada org upload..

bez gler sbt nate mung..haha

Encik Azizan said...

Melz,

sah ko org kota raya..haha

Encik Azizan said...

kEy,

contoh : bas ni kesangatan kelambatan la.

haha..bole masuk malaysia book of recrd ayat ni..
skng ni ad je penambahan masa bckp..kdg2 klu yg btol mngena mmg lawak la...hehe

Encik Azizan said...

♥ana_bp86♥,

ringkas sng nk paham ok la kn..klu mkin ringks mkn ssh nk phm baik duk diam je,x abes air liur..kn?haha

pic tu nk tayang ketiak cantik..hehe

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

kadang-kadang perkataan-perkataan tu jadi penyedap ayat. ade gak tak bermaksud macam yang di cakap.tapi sebab sedap, gune gak perkataan tu.

aku suke tambah ngok dengan bodoh.tapi dalam family je la.dengan member takleh.lain kepala.hehe

noor afzan said...

ringkas sebab semua nak cepat..
kadang2 orang kata sebab malas cakap..
tu yang short jer..

Encik Azizan said...

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·•,

stju..ngn member ok pe..ley mesra2 pakai perkataan tu segala..hehe

Encik Azizan said...

noor afzan,

nk cepat?nk g mane..kna kejar ngn anjing ke..ahaha..aku tgk dlm cte tu la..sbgai cnth,saje je tmbh2 n satu lg bkn mls ckp,lg bnyk ckp ada la..x caye try tgk..

Nine said...

aku pun baru tahu jer word "Bai" nih...

Kira ketinggalan gak aku nih..

Isau lagi aku ngan budak2 skinhead, punk, mcm2 lagi..

kira nak pukui org jer tau...huhu..

kat Perlis kurang skit coz polis duk pantau...

misz benida said...

sal trend pmakaian aku xnk kmen sgt cz aku bknny warak pon..
tpi aku xphm apsal melayu skrg(ladies) duk puje sgt style barat..bkak sna sni..mcm xnk pkai bju pon ade..kdg2 malu lak ngan kaum non-muslim..dieorg pon xstruk tu..

*aku suke pkai pktaan bodo la nate ni..

beliamuda said...

kadang2 bahasa macam ni diguna pakai sebagai satu alat untuk menunjukkan kita rebel dengan keadaan semasa (remaja urban), rebel dengan apa yang diamalkan, mahu lari daripada kebiasaan. Fikirnya, tak maju la kalau ikut yang lama je..

lama-lama dah meresap jauh dan menjadi satu guna pakai @ adat @ tabiat dalam perbualan harian, tak sah kalau takde...

imHepPie said...

depends ngn org kt skeliling kita...

tpi kalo dah atok2 tetiba ckp cenggitu sila larikan diri anda..

FiFFyMaFiA (",) said...

saya berasa amat terasa sekali kerana perkataan2 tersebut amat selalu saya gunakan.

haha amik ko aku guna baku skali keh3

ye mende tu mmg trend pown kalau ko cakap ala2 citer melayu dulu, tercirit2 nt org dgr huahauahu

Ariey said...

mgkn trend org skrg mmg camtu kot kalau ckp dgn org tua comfirm x fhm haha

Eazy Izzuddin said...

zaman skang lorh...
x biase gak dgr perkataan dow, syial
ohoho
xD

Encik Azizan said...

Nine,

mungkin baru kot..aku pon x taw btol ke perkataan aku tulis tu..bnyi nye lbh krg la.haha..

golongan2 mcm tu kdg2 boleh mrosakkn budaya kita

Encik Azizan said...

misz benida,

*aku suke pkai pktaan bodo la nate ni..

kdg2 ad jgk trkeluar ayt ni..hehe

Encik Azizan said...

beliamuda,

agknye lbh krg cmtu la bro..tp aku rase lebih utk mnrik perhatian org kot..dsmping nk mnydpkan bunyi..haha

klu da jd tabiat mmg susahlah..tp jgn ktka brdpn dgn org trhrmat kua cmtu sdh la.naye

Encik Azizan said...

imHepPie,

klu atok ckp cmtu..tu tndanye atok alaf baru.hehe

Encik Azizan said...

FiFFyMaFiA (",),

ada ke smpi trcrt2?xde kot..klu ada mgkin slh mkn kot..hehe

Encik Azizan said...

Ariey,

xphm xpe,jgn yg tua plk lbh advnce..mntap tu.haha

Along Arman said...

oh.. budak budak zaman skang sungguh indah budi bahasanya.. suka hati panggil member dengan panggilan natang, beruk.. yang member tu plak slamber jer mengiyakan.. agaknya suka sgt kot member dorang panggil dengan panggilan camtu.. incik jijan kiter biasa gak ker panggil member ngan panggilan camtu? :D

teh said...

setuju
orang luar bandar jarang guna word2 ni

syial bai aku tak pakai
tapi dow aku guna ar
haha

aku hUnNy (^_~) said...

wak luu..haha..
tgk smpi 4 kli..tang mne yg msyok tuu jijan oii..haha..

hunny skew kua sengal jew..t'msok gkk kew..?;p

Encik Azizan said...

Along Arman,

tau x nape membernye mengiyakannya?sbb nye cmni,,klu aku beruk ko pon beruk..hahaha..phm2 la sndri,tu yg die x marah..

nk kate xguna tu tpu la tp tgk keaadaan la..espclly time marah..mmg kua smua.haha

Encik Azizan said...

teh,

cmne ek nk pakai dow tu?xtaw ble nk guna.hehee

Encik Azizan said...

aku hUnNy (^_~),

wak luu?mcm penah dgr je.haha..tgk aisyah je yg bez.haha

70-30.hehe

Nine said...

hehe betul2..

Tapi aku syok kalo bahasa org klate marah sesama laki..

mesti kuar nate,jubo @ pel** mu...

Aku duk kena dulu masa stadi..haha..

Encik Azizan said...

Nine,

ntah2 ko join dorg gak bro..hahaha..
smua kua,kdg2 aku sndri x taw pa mksd drg ckp tu..muahaha

x-po said...

baso gilo nate ni...hahaha ayat hok kawe kecek sokmo

Encik Azizan said...

x-po,

hahaha..kompem gelak klu kawe tgk demo mase tu...
marah sengoti tuh..muahhaa

oh!dawie said...

Benci tol aku,kalau dgr org ckp dow or doh kt blkg..cm bngang jer..tgk cte bohsia,xabes2 nabila tu ckp dow jer..ngok tol..

Encik Azizan said...

oh!dawie,

same r..ase nk sepak je die sebut dohw tu...nsb baik ada aisyah dlm tu...hehe

lieya orange M.I. said...

...setuju setuju...
...tp kalau dekat U semua campur2 laaa, mcm2 bahasa keluar dah...=)

LuVidA^^ said...

skrang ni org suke ckp pktaan 'kot' kt blakang die...
sket2 nk 'kot'...

tak pon ade 'ek' kt blakang...

kalau gelak lak...'huhuhu' tak pon 'lallalala'

=p

Encik Azizan said...

lieya orange M.I.,

biasa la..makin pandai makin bnyk bhasa..hehe

Encik Azizan said...

LuVidA^^,

kot ok lg kot..ahahaha....

klu dow tu mcm nk sepak laju2 je..hahah

misz benida said...

wei..cm ne nk folo blog ko ni??
ish..pyoh la wei..

Encik Azizan said...

misz benida,

gua x phm..folo cmne mksd ko?

azzaliena suziantie feisal said...

huahua,,,
toi toi..
bahasa rojak doe sekarang..

lizz said...

trend ke? ntah ek. kalau org Johor..itu bukan trend kot to more to style. macam kasar2 type. cth style org johor

tenuk,dol,sengal= bodoh.
jambu=cantik
wei= hai
mangkuk ayun=tak guna

macam2 lagi lah :P

Encik Azizan said...

azzaliena suziantie feisal,

aah..bhsa rojak doe..hahah..

Encik Azizan said...

lizz,

trend ngn style beza ke?hehe

aah..kbnykn org johor cmtu..ada sorng kawan, dia ckp pakai aku ngn org tua...org tua ni plik la sbb bunyi tu kasar sgt..bnyk yg kasar kot..xtaw la..heee

luth said...

ramai la org dok mencarut ketika sembang. semak pala aku

misz benida said...

folo blog ko la..
aku pkai gmail.
bkn yahoo.
ble aku nk folo,die suh sign in yahoo..

cybernetic88 said...

sial la ko bai. lagi satu gmpak bai. haha. adih la. mcm2 budak skng =P

Encik Azizan said...

luth,

tu la psl bro..nth la,aku rase sstgh drp mrka tu tau sbut je...

Encik Azizan said...

misz benida,

ooo,xpe2..try lenkli,..aku pon xtaw npe jd gtu...biase ok je..

Encik Azizan said...

cybernetic88,

ni cte kwn aku sndri bro,die ckp lbh krg cmtu la..ble aku tnye bai tu pe mksd?die ckp xtw..aku tnye blk nape ko sbt..aku tgk org sbt bez je,aku pon ikut la.hahaha..pengrh2.

SuFy said...

1st, slmt hari raya jg..hurm, diorang nak tarik perhatian jek tuhhh...geli tgk citer bohsia cuz melebih2...

Hanida Lavida said...

i tinggal hostel..
tapi i tak ada seluar track mahupun selipar jepun mahupun baggy tshirt budak lelaki.
heh...

Adjla Hafizin said...

nyesal aku bce entri ni.
terkena aku..hahaha.

Encik Azizan said...

Hanida Lavida,

u perempuan..opkos la x bwk yg laki nye..hehe

Encik Azizan said...

SuFy,

stuju..tjuan sbnr nk trik prhatian je..alsn len lebih2 je..

Encik Azizan said...

Adjla Hafizin,

jgn terjun bgnan suda la ye..hohoh

pauhputik said...

bahasa peberet kawe kalu duk KL, cilake, chibai...

hahahah berap2 kawe sekat duk luar

duk klate juruh nok mapuh

x dop kecek uduh g2

hahahahah

e l d y said...

sukar hendak mencengah trend-trend kini walau ia kadang-kala sungguh x indah ..

Decorater said...

lau bhsekan diri 'org' dianggap sopan ag tak?

haha,cukup tak reti nak berkata 'saya'.... except ngan tuan2,puan2.....

aku suke tmbh perkataan 'giler' kat blakang.... cth: rajen giler, huduh giler...

pehtu suke campur2 loghat(mengajuk2) hehe...
Pe yang pasti, lau nak kecek klate, tande sabdu ne ade...ne master qalqalah...lau tak, huduh giler bunyinye...haha...Jawa gak yg sempoi

hani said...

trend sekarang ada tiga:
a) bahasa rempit
contoh: hyeww,,, sayewW SalMah...!,,.. huxhuxhux....................

b) bahasa biasa
contoh: hai. nama saya salmah.

c) bahasa REMAJA
contoh: asal bagus ahh. (means tak bagus)

Post a Comment

Nak komen? Silakan.