Perempuan Jangan Gatal Nak Kahwin Jika..


Alam perkahwinan merupakan suatu alam yang indah, suatu alam yang selalu diimpikan oleh setiap pasangan yang sedang bercinta terutama kaum hawa. Banyak belog saya masuk sebelum ini bercerita tentang pengalaman [...]


Alam perkahwinan merupakan suatu alam yang indah, suatu alam yang selalu diimpikan oleh setiap pasangan yang sedang bercinta terutama kaum hawa. Banyak belog saya masuk sebelum ini bercerita tentang pengalaman cinta mereka. Ada yang manis, ada yang pahit. Ada yang kekal lama dan ada juga yang putus ditengah jalan.

Memang saya tak nafikan perkahwinan merupakan satu saat dan pengalaman yang indah bagi setiap manusia. Tetapi sedarkah sedara sedari, dewasa ini kita sering dengar berita tentang perceraian. Di manakah silapnya sehingga perkara ini boleh terjadi? Apakah silap itu datangnya dari golongan perempuan? Atau lelaki?

Bagi mereka yang telah mendirikan rumahtangga akan paham maksud saya itu. Bagaimana pula dengan pasangan yang sedang bercinta terutama perempuan? Mengapa perempuan? Sebab kebanyakan belog yang bercerita tentang cinta, kahwin semua ni adalah kaum hawa yang saya hormati.

Kali ini saya x nak menulis panjang. Jadi, kepada kaum perempuan jangan gatal nak kahwin jika...

1) Tak sanggup bangun malam
Saat baru berkahwin, siapa xnak bangun malam kan? Apa yang saya maksudkan di sini adalah sekiranya sesetiap pasangan yang berkahwin mesti mahukan anak kan. Ingin meneruskan zuriat mereka. Tetapi bersediakah seseorang perempuan itu untuk bangun malam menjaga anak kecil? Apabila sudah ada anak, bangun malam sudah menjadi kewajipan untuk golongan perempuan yang bergelar ibu. Paham paham aje la ragam anak kecil. Sekiranya kaum perempuan belum bersedia untuk bangun malam, jangan gatal nak kahwin.

2) Tak pandai dukung anak
Tanya saya cara nak dukung pun saya bole ajar. Apatah lagi lelaki liar di luar sana yang selalu dukung awek awek liar. Hehe! Bagi saya dukung anak, bayi dan sewaktu dengannya adalah benda basic dalam menjaga kanak kanak atau dalam bahasa mudahnya anak anak kecil. Jangan sesekali gatal nak kahwin kalau benda ni pun perempuan belum master.

3) Rasa kotor nak basuh berak anak
Hahaha! Alasan ini saya rasa paling kukuh bagi saya untuk katakan pada perempuan jangan gatal kalau nak kahwin kalau belum bersedia. Berak? Tahik? Kotor tak puan puan. Ibu ibu tahu lah jawapannya. Kepada perempuan yang nak kahwin tu banyak banyaklah belajar dari ibu ibu sebelum nak ajak pasangan kahwin. Ada jugak saya dengar cerita yang si suami buat semua keje camni. Si isteri pula? Takkan tengok saja. Memang x dinafikan suami pun kena buat keje cmni tapi ingat ini adalah tugas si isteri. Sekali lagi, perempuan jangan gatal nak kahwin kalau belum bersedia melakukan keje keje macam ini.

4) Tak tahu nak buat apa kalau anak menangis
Saya nasihat jangan kahwin kalau x tahu nak buat apa kalau bayi menangis. Lu orang perempuan jangan gelak bila saya cakap cmni sebab banyak ibu yang x tahu nak buat bila bayi mereka menangis terutama waktu malam. Golongan ibu muda yang umurnya belasan tahun terutamanya. Umur awal 20-an pun saya rasa kena banyak blaja sebelum nak ajak pasangan kahwin.Tapi jangan la kahwin lewat plk, nanti susah tua tua baru nak dapat anak. Hehe!

5) Tak pandai masak
Perkara ni yang saya rase perempuan belom cukup sedia jangan kawen. Kalau dapat suami kaya boleh la selalu makan lua. Tapi kadang kadang nak juga merasa isteri masak. Nak rasa masakan air tangan isteri lah katakan. Kalau air len memang boleh merasa klu dah kawen. Kalau yang x pandai masak memang sulit kalau dapat suami yang kurang berada. Takkan hari hari makan megi je. Nasik ngan telur dadar je. Jangan sampai ada perang kuali sudah la.hahaha.

Rasanya cukup la setakat ni dulu. Kalau nak senaraikan semua memang xkan abes. Hehe! Kepada ibu ibu yang baca artikel ni sila silalah kongsi pengalaman anda supaya anak anak muda sedar terutama yang tengah gatal nak berkahwin tu . Jadi kepada perempuan yang nak kahwin tu saya nasihat agar benda benda asas yang saya senaraikan kat atas tu tidak dipandang remeh. Babaiz.

89 comments:

POSH76 said...

good advice...tp kalu dah gedik nak kawin...layan jerler...somikan ada...hehe

maEL said...

lagi 1 jangan gatal nak kawen kalau masak tak sedap..pernah tengok lelaki mengamuk sampai habis barang dapur diteranjang? kehkehkeh..

Cik aiNa said...

aina dah bersedia untuk semua itu. so..bole la kawen..hehe

hasni said...

semua point zizan kat atas tu point y terlalu remeh
bila sudah bergelar ibu
naluri ibu akan ada
percayala

mello said...

Btol3... kawen ni bnyk tanggungjawab kena jg.. pasal anak tu salah satu je.. bnyk lg bnd len kena klu dh kawen..

Encik Azizan said...

POSH76,

somi nk jaga bini je..haha..klu da ad ank2 same2 la jaga..ank sape jgk kan?ank2 mereka la..heehe

Encik Azizan said...

maEL,

btol tu bro..msk tu slh satu..aku saje xnk letak kt ats sbb nak taw pa perempuan akn ckp...ko da ckp awl lg mereka..hahah..

Encik Azizan said...

Cik aiNa,

klu cmtu bgs la...semoga bhgia dismping die..hehehe

imHepPie said...

ish kiranya aku da ley kawen la neh,,haha

Encik Azizan said...

hasni,

haha..nk gelak jap..kompem la naluri ibu ada sbb die pompuan xkn naluri bapak plk..btol?

sbb point yg remeh ni la saya kasik taw..sbb yg remeh ni la alam rumahtangga porak pernda..jgn anggap bnda ini remeh kawan..anda belom kahwin xtaw pape..ini saya crta pgalaman kawan2 yang kawin muda..

mula2 kawen seronk,bile da ada ank sorg mengeluh..tu blom ramai lg..pernah tgk marley n me? tgk la bgaimana serng isteri stress nk layan krenah anak2 n suami..

Farhana said...

Aiyoyo.. Itu sume kije sonang jek laa encik zizan.. Hehehe.. Slalunya yg kalo mmg dah komited mau kawen, depa mmg snggup dan rela, takde hal punye.. Tapi yg tak reti tu, blaja laa ye.. Jgn dah kawen 10 tahun masih tak reti dukung anak, liat nk bgun malam bancuh susu anak.. ;p

~ lelaki pun juge same.. sila amik prhatian ye.. hehehe..

Encik Azizan said...

mello,

btol tu..aku saje fokus pada jga ank sbb aku tgk pic kt ats mnrik..tp jg ank adalah yg pling pnting dlm rumahtangga..

yg len tu aku kasik kt yg dah kawen bg pendapat..hehe

Encik Azizan said...

imHepPie,

da ada calon ke?klu da ada ley la kawen..haha

Encik Azizan said...

Farhana

sonang ke?da merasai? heehehe..bgs la bg mereka yg anggp bnda ni sng..tp jgn ckp je bile da ada kawen nnti rasa lah sendri..ada suami,ada anak,ada kerjaya..bkn sng nk hndle semua ni..

lg satu, klau dpt suami yg memhami bgs la,..

Ariey said...

satu lg kalau ilmu agama belum cukup jgn gatai jgk nak kawin dalami dulu ilmu agama,jg tingkah laku sbg isteri,selalu menutup aurat sbb yg tanggung dosa isteri tu suami dia bkn dia yg mananggung..betul x zizan

e l d y said...

lolx.. entri ini seperti tengah mengatakan gua !! hahaha ~

Encik Azizan said...

Ariey,

stju bro..ilmu agama kna cukup..psl suami kena tnggung dosa isteri x jaga aurat tu aku tnye balik kat korang la. kalau korang rase tu btol,maka btol la ia.

sbb pe aku ckp cmtu..sblom ni ada seorg ustaz,mufti paling muda di mesir dtg ke tmpat aku. apabila beliau ditujukan soalan apakah salah dan hukum sesorng meninggalkan masjid dikampumg sdri setiap hari termsklah solat jumaat? Mksdnye cmni la ssb x suke pemimpin kt ctu n imam org berlainan parti dan trs pegi masjd lua,

jwpn ustaz tu sng klu kamu rase tu slh,maka slah la ia..lbh kurg jwpn aku td la..heheh

lg satu sbb aku jwb cmtu kerna aku ni kurang bkti klu nk ckp pasal agama yang mndalam tu..len la klu ustaz2..hehe..untk pengtajuan ko ustaz tu bleh ckp klntan dan selama sepuluh thn die blaja dengan kawannya org klntan..

Encik Azizan said...

e l d y,

tgh mabuk cinta ke kawan?hahaha

KertaZ said...

Yeah! Untuk org laki mcm aku.. Jgn gatal nk kawin klau x der awek + x der duit.. AHahhaha..

Ivy Metaga said...

lelaki jangan gatal nak kawen kalau......

...hati blom cukup gatal nak kawen hahahahaha....

gurau2 jak zizan wokey...

bab2 kawen ni, kena bergantung pada pasangan tu masing2, rambut sama kaler hitam, tapi hati lain2 heeeeeeeeeee...:p

░♥si lampu neon♥░ said...

logik sikit. lelaki pon sama bertanggungjawab uruskan hal anak. so lelaki jgn gatal nak kawen kalau tak sanggup wat perkara kat atas tu...

pengurusan anak2 org lelaki selalu lepas tangan pada isteri..memang salah.

Izan said...

eh! takkan pompuan je kot yang kene buat semua tu. org laki tak leh buat sama ker???

lizz said...

hahaha. memang ade perempuan jenis macam ni tp still nk kawen. sah2 untuk layan nafsu aje lah

Aku X-PO said...

gano plop kalau hok tino terpaksa kahwin?? mksd kawe, hok kantoi tangkap khalwat? sure time tu dio xready lg nok nikoh..nok enjoy jah dlu

my name is Ain said...

pompuan tak kan gatal nak kawen kalau laki2 tak gatal ajak kawen..hahaha...betol x?

yg 5 perkara kt atas tu cuma asas..kalau ada lbh maybe smpai 20-30 senarai dah kira bonus..huhu..

sbnrnya b4 kawen tak kira laki /pompuan masing2 kena prepare mental dan fizikal..sbb dugaan b4 kawen n lepas kawen adlh berbeza..(ni dgr penglmn adik beradik yg da kawen)..kalau tak prepare betol2 tu yg ada kawen xsmpai sethn da cerai berai..jatuh talak dah macam sistem jual beli kat kedai..sedap2 nak letak talak 1/3..nasib talak ada 3, kalau smpai 20 xtau la mcm mana..

huuu...ni kali pertama dgr org lelaki sound org pompuan kalo xpndai msk jgn gatal nk kawen..sbb selalu dgr kat rumah mak yg ckp..abah xpenah plak ckp..

tak tau la yg asas 5 kat atas ni da lepas ke belom sbb .............. haha

joegrimjow said...

laki pon sama
kena ada tu semua jugak
;-)

Encik Azizan said...

KertaZ,

senasib la kite bro..sesuai sgt entri untk kite..hahaha

Encik Azizan said...

Ivy Metaga,

saya x marah..sbb tu yg saya suka..hahaha.

Encik Azizan said...

░♥si lampu neon♥░,

lelaki mcm tu la..si isteri kn pandai2 la nasihat suami..nah 1 lg tggungjawab isteri...hahaha

Encik Azizan said...

Izan,

mesti la bole..suami penyayang katekan..hehe..

Encik Azizan said...

lizz,

kalau laki cmni pon same gak sebnarnya..same2 ikut nafsu..perihal rumahtangga x blaja pon..tp ok la jnji kawen,jgn ikut nafsu tp x kawen..lg naye tuh..hehe

Encik Azizan said...

Aku X-PO,

kalau kes cmni bro,kite tgk je rumahtagga dorg.klu kekal kire ok la..xyah cte psal tnggjawab ni..sbb kbnykn kes cmni x kekal lame...

Encik Azizan said...

my name is Ain,

yeke pompuan x gatal ajak kawen klu laki x ajak.?hehe
slp tuh..ramai sbnr pompuan yg ajak tp alasan laki x cukup sedia..kn bgs laki tuh..

klu pompuan plk,asl laki ajk kawen trus stju,x pk dah sedia ke x..hehehe

mmg bto,sbb yg remeh2 cmni lah keluarga cerai berai..anak anak terbia..

yeke kali pertma dgr laki tgur?hahahaah..

Encik Azizan said...

joegrimjow,

mntak2 la kite ni gologan yg ada semua tu..hehe.
masak kena pandai..time isteri hamil ssh kite nk mkn klu x pndai masak...ngeee

lieya orange M.I. said...

...zizan- kalau tak pandai masak, lepas kahwin, automatik pandai masak laa...
...mcm kat umah, kalo tertiba mood adalah rajin utk memasak, tibe2 siap dah masak sampai takcaya, eihhh, betul ke ni aku masak...
...hehee, smuanyer bermula dari niat...

...bila zizan dah list2 kan semua tu, terus rasa cam baik enjoy single life dulu..hehee

kaxx said...

yup. kalau tak lengkap dekat atas jangan marah laki-laki penuhkan kuota. haha

Mr. Cuz said...

mmg panas entri ko ni zizan..haha
xlarat aku nk bce komen diorg² ni..haha
ape² pn point yg ko bg kt ats tu mmg ade kebenarannya...
yg penting llki dan pompuan kne pndai mnguruskan tggungjawab dlm berumahtangga...

mier@merr said...

erm.... rs cam xready lg nk kawen wlopon snarai kt ats da lepas... maw bsuka ria lg..haha...

Fatt Chin Choy said...

hahaha
perempuan jer ke kena buat semua tu?
mana ciri2 suami / bapa mithali nyer?

Kak Long Mawar Merah said...

Aik...banyak tu je syaratnya?
owh...

sharamli said...

rasa macam da b0leh kawen...
wal0pun sy ad 5 ciri2 diatas..nak kawen jgk..nak jgk..nak jgk..ha3

Encik Azizan said...

lieya orange M.I.,

mmg btol automatik pandai..tu bg yg blaja..klu x blaja xyah ckp la automatik pandai..tipu..hahaha

yp automatik tu bknnye kjp..sblom suami mkn gula manis rasenya terbang pinggn mangkuk dulu kot..hehe..xde la smapi cmtu sklikn..dahsyat tu..wakaka

Encik Azizan said...

kaxx,

setuju..tp jgn la kuota tu cm kt ats je..hampeh je..hahaha

Encik Azizan said...

Mr. Cuz,

mmg ada kebnrannya bro..hehe
dan juga lelaki dan perempuan kna same2 brtggjawab..itu kompem..

klau bapok yang brtggjawab aku xtaw nk cakap pe la kn..hahah

Encik Azizan said...

mier@merr,

remaja hanya sekli..enjoy ur life..haha

Encik Azizan said...

Fatt Chin Choy,

haha..aku kasik kat perempuan buat bnda tu bro..bg chance laki rlex..muahaha

ciri2 suami mithali ko plk bt bro..hehe

Encik Azizan said...

Kak Long Mawar Merah ,

tu basic je kak long..yg slbhnya mmg bnyk..hehe

Encik Azizan said...

sharamli ,

kawen jgn x kawen..hahahas

Cik Peanut said...

peanut lum memenuhi kriteria di atas
hehhe
mujur tak gatal nak kahwin agi..
hehehhe
;P

sophie said...

oke,sophie leh bngun mlam,tp x leh masak,xleh dkung bdak kcik(pnah jtuhkan ank sdare lu).. siyes x bersedia agy!!

ARYN said...

memasak tu lmh. adeih. hahaha

Encik Azizan said...

Cik Peanut,

yeke?hehe..ke malu nk gtaw cik peanut...:)

cybernetic88 said...

haha. tol tu. yg len aku xkish sngt. if xpndai mask tu yg xleh blah. hahahaha. tp pe pnting ialah kerjasama antara laki ngn pmpuan. hoho

Encik Azizan said...

sophie,

huhu..kesian ank sedara tuh ye..

Encik Azizan said...

ARYN,

bnyk masa lg..ley blaja..haha..

Encik Azizan said...

cybernetic88,

mmg btol tu bro..klu nk sdp lg bt keje smbl layan wonderpets..bru keje same btol...hehe

prots said...

Ak suka kalo sesama yang buat.
Buat jadual ker..
ker berkerjasama..

hehehe... jgn pikir nak khawin sbb tu jer..
hahaha :)

MushiGirlz said...

1) Tak sanggup bangun malam - nape nak suruh pompuan je yg bangun malam? pompuan mmg tak de masalah kalo anak menangis malam².. tp laki ni, bila anak demam malam² pun dok berkeroh je tido.. patut ke menyuruh isteri je bangun malam.. so lelaki sila bersedia juga yek..

2) Tak pandai dukung anak - alah ni dah bese buat la. rasanya perempuan dah biasa dukung budak² kecik ni.. aku takut lelaki yg tak sanggup nak dukung budak yg masih lembut itu.. so sila lah besedia juga yek..

3) Rasa kotor nak basuh berak anak - ini pun tak de hal sgt. dah anak sendiri yg berak nak geli nape? tp kalau suruh lelaki yg basuhkan agak² korang nak tak? habis² perempuan jugak yg buat..

4) Tak tahu nak buat apa kalau anak menangis - biasanya perempuan lagi bijak memujuk budak yg tgh nangis.. kan? kan?

5) Tak pandai masak - Asal masak je mesti kaitkan dengan perempuan. Masa g kursus kawen dulu,ustaz tu ada cakap, memasak bukan lah salah 1 tanggungjawab isteri. tak de pun tertulis dalam al-quran. [kalau salah harap maaf] so kalau isteri tak pandai nak masak apa salahnye lelaki masakkan tuk si isteri. ada bran wahai² lelaki??

sekian itu saje hujah saya.. peace en. azizan!!!

Yen" said...

wwooh....fobia wessnk kawen..
xbersedia ag..
toink3..
hahhaa...
laki pon jgn gtai nk kawen..
kalo xdek duet..
kang xpasal2 bini kna tanggung,,
huhuhu

~ein~ said...

hahhaha..mujur la dah pndai sume..so, dah leh kawen la kan..?? hehe..get ready..i'm odw untuk ke alam itu..insyaallah..=)doakan sy..

~ein~ said...

prots..ein setuju ngan kamu..
saling bekerjasama..=)

apa yang penting, kerjasama..;p

~ein~ said...

bini sarat mengandung 9 bulan, bawak perut ke sana cni..so, bila ade anak, laki pun kene same2 tolong..jgn nk biar bini je pndai buat sume yg kat atas tu..laki pun kena ade ciri2 tersebut..
(^_^)

Kobot said...

Betul2.. saya sokong semua tu.. so kalau nak kawin kena la cari semua ciri2 yg ada kat atas tu hehe..

keSENGALan teserlah.. said...

hehe..
rsenyee num 3 n 4 tuh kott yg saya tatw wat lgik..
ekekeke..
mmg xley kawen agy pon..
still skola maaa..

itafukada said...

ptt tukar tajuk tu kpd..laki bini jgn ngade nak buat anak jika...hahaha..

Nine said...

no 3 tu aku tak berapa nak boleh sangat..bukan aku anggap kotor..tapi tak berapa nak biasa..

harap2 aku boleh ikut advice ko nih nanti..good advicemmg bagus..
semua diatas tu wajib ada..mesti ada pada seorang yang penyabar..

kakak aku baru kawen bulan 5 ritu jodoh pun tak panjang, tapi sebab lain..huhu..sib baik tak de anak lagi..

sebabnya dua2 pala angin..huhu..tu penting kalo ada kerjasama nih dalam hubungan..

:]]

Diya said...

1, 3, 4, 5 tu no hal je. Nombor 2 agak bermasalah. Bukan tak pandai, cuma takut sikit. Tapi orang kata, bila dah ada anak nnt otomatik jadi terror sume benda.

ezzati said...

buat n3 dak laki lak pasni..

hasni said...

haha
btl jgak kan
naluri ibu tu ada
for me ia masih remeh
mgkin ada sstgah ckp y remeh ni la y pntg kan
ok i admit it
mksd sy, pasal y keibuan tu
once popuan ni da jadi ibu
otomatik dia akan berubah jd lbh matang
percaya ckp sy
mngkn zizan jumpa kawan y mngeluh
tp rmi kwn2 hasni kawin awal
n kalu dl keanak-anakan
tp skrg sy sndri trkjut mentengoknya
btl2 mcm mak mak..walaupon br 22 thn
huhu
mgkn pnglmn kt berbeza
dats y zizan tulis point2 di atas:-)
mak sy kawin muda
belasan tahun
n she knw antng bout alam perkhwnn
tp dia cerita
dia blh survive
sbb once kt da jadi isteri org n ibu org
kt akan tahu apa y perlu kt wat
tp y plg pntg tanggungjwb
itu perkara y pokok
ok
mcm da terbuat entry plak kat blog zizan ni
haha
ok
i leave now
tq zizan;-p

deja vu said...

posting yang menampakkan kematangan anda..tahniah!

chipsmore said...

saya rasa saya dah boleh kawen dah..sebab semua ciri ciri diatas saya penuhi...hahahaha

Encik Azizan said...

prots,

haha..aku klu dgr kerjasama trus ingt kartun fvret aku wnderpet..mmg kerjasama tahap dewa dorg..

suami istri klu ikut cre dor kompem kkl ke anak cucu tmbh cicit..haha

Encik Azizan said...

MushiGirlz,

peace mushigirlz..tu je saya nk jawab..hehe..
ulasan yg bernas..ni br saya suke...ni x nk backup tp x bg alasan..klu semua cmni kn sng x kna bls dah...hahaha

Encik Azizan said...

Yen" ,

bez pe bini yg tanggung..laki duk rlex pluk tubuh gyang kaki kt umah..hehe

Encik Azizan said...

~ein~,

otw?hehe..semoga bahgia la..suami nasib x ley mngdung..klu bley kompem ramai yg nak tu....hhahaa

pengorbanan ibu mmg besar..kasih ibu ke pintu syurga kasih bapa berkorban nyawa..

Encik Azizan said...

Kobot,

giv me 5 bro..hahaha!

Encik Azizan said...

keSENGALan teserlah..,

klu skola x lps lg jgn ckp nk kawen..hahaha

Encik Azizan said...

itafukada,

bgs jgk idea tu..nape x gtaw awl2?hehe

Encik Azizan said...

Nine,

5 bln tu kire ok la bro..lame jgk tu..hehe...
same2 kite jdikan bnda cmni sbgai pengajran.

Encik Azizan said...

Diya,

no 2 tu sng je..sblom dukung anak blaja la dukung cik abang...hehe

Encik Azizan said...

ezzati,

haha..nape ngn dak laki plk?

Encik Azizan said...

hasni,

zaman dulu kawen awal bnda biase dan kawen lwt tu yg mnjadi keplikan..tp zamn skrng da berubah, kawin awl belasan umo agk plik dan kawen lwt tu da trend lg2 yg berkjaya..hehe

Encik Azizan said...

deja vu,

thanks kawan..

Encik Azizan said...

chipsmore,

calon da ada?klu ckp kt ats tp calon xde ssh gk nk kawen tu..hehe

Diya said...

Hahaha. Sengal oh kamu ni.

Encik Azizan said...

Diya,

hahaha...

teh said...

haha
d dua point kat atas yang kene kat batang hidung aku
tak kira!! nak kawen gak
haha

beliamuda said...

ramai doh komen ni.. kawe sebagai bakal bapa (iA nanti) huhu.. setuju dengan point2 di atas.. :P

tasyairdawati said...

x per..klu dah kahwen nanti semua tau.. sampai bila nak pandai..klu x belajar..hihihi

Post a Comment

Nak komen? Silakan.