Alahai Rokok! Jom Hisap


Amaran oleh Kerajaan Malaysia : Merokok boleh membahayakan kesihatan. Pernah terbaca ke amaran ni tuan puan? Kalau pernah pun tuan puan buat tak kisah je kan? Demikianlah [...]


Amaran oleh Kerajaan Malaysia : Merokok boleh membahayakan kesihatan. Pernah terbaca ke amaran ni tuan puan? Kalau pernah pun tuan puan buat tak kisah je kan? Demikianlah amaran yang terdapat pada kotak kotak rokok yang penjualannya dibenarkan di Malaysia tercinta.

Lelaki hisap rokok? Biase la tu. Lelaki memang sinonim dengan rokok, kalau tak merokok tak gentleman la kan. Akan hilang kekacakan seseorang lelaki sekiranya tidak merokok. Haha! Tapi yang peliknya, perempuan pun dah pandai hisap rokok sekarang nih. Saya tak tahu di mana letaknya kenikmatan pada sebatang rokok.

Sesetengah perempuan terutama belasan tahun tanpa segan silu melepak sambil merokok di pusat pusat membeli belah. Keadaan kini sudah berubah kerana wanita merokok boleh ditemui di mana-mana, berbanding suatu ketika dulu agak sukar untuk kita melihat wanita merokok, lebih-lebih lagi pelajar.

Dua punca utama mengapa mereka merokok. Pertama, boleh menenangkan fikiran dan dengan merokok mereka nampak lebih matang. Kedua, alasan merokok sebab untuk mengekalkan bentuk badan yang ideal disamping menghalang kenaikan berat badan.

Merokok dapat disamakan sebagai proses memasukkan bahan racun dengan cara hisapan ke dalam tubuh. Melalui menghisap sebatang rokok, tidak kurang dari 3800 jenis racun akan disedut ke dalam tubuh semasa seseorang itu merokok. Secara semulajadi, bahan racun yang dihisap masuk akan dikeluarkan dari tubuh melalui proses perkumuhan (eksresi) air kencing, najis atau pernafasan. Bayangkan dalam sehari dua bungkus tuan puan hisap.

Kesan merokok?

1) Barah paru-paru
2) Air mani tidak normal
3) Kanser pundi kencing
4) Lemah ingatan
5) Perkembangan anak terbantut untuk ibu hamil
6) dll

Kesan yang paling ketara kita boleh nampak duit habis. Haha!

Tuan puan yang merokok tak takut dengan kesan kesan yang saya sebutkan tu? Kalau dah ketagih ni cara yang sesuai untuk berhenti;

1) Berhenti terus/ansur-ansur
2) Menggunakan bantuan nikotin gantian seperti patch nikotin dan gula gula nikotin
3) Cara paling senang berpuasa.

Kepada yang merokok, bawaklah insaf terutama perempuan. Haha!

56 comments:

kenwooi said...

smoking is bad! =D

kenwooi.com

ain fathihah said...

sedap kot rokok tu?

awet muda.
ahah, sebab tak sempat tua dah mati,
awet muda lah jadinya

Fatt Chin Choy said...

aku dah terbiasa tgk perempuan merokok kat sini
executive plak tu
adehh

izzat aziz said...

selama aku hidup 20 tahun ni, aku dah free rokok selama 20 tahun..haha..

merokok? mana coooolll..

Ariey said...

aku dulu kacak sebab hisap rokok tp skrg bertambah-tambah kacak lg sbb dah bhenti merokok hehe..




P/S:rokok dah difatwakan haram jd yg masih hisap tu bhentilah kalau hisap jgk apa bezanya korg minum arak sbb dua-dua pun haram.Bg aku jelas yang halal tetap halal dan yg haram tetap haram Fikir-fikirkanlah.Sumber http://www.harakahdaily.net/bm/index.php?option=com_content&task=view&id=8483&Itemid=50

sophie said...

nice2..nk print out laa n3 ny bgy si kekasih..

Aku X-PO said...

aduh boh, maso kawe baco entry demo ni, kawe tgh isak rokok..haha

dude said...

aku dah berhenti. ;)

al-Wann said...

aku xthan asap rokokkk!!

cybernetic88 said...

aha. dulu pnh hsp jgk. skng dah bernti lame dah. uhu. btw gurl2 xpyh la hsp. xcool. hsp len sudah. aha =P

POSH76 said...

pompuan kalu smoke tu sjibik cam "sundel"....jgn marah ye...hisap ler mende lain...hehe

mier@merr said...

tak suke bau asap rokok pon......
bley sesak nafas haku...

hasni said...

merokok ini adalah salah satu proses pembunuhan diri secara terancang dan beransur2
btl x zizan??

naz said...

ada mereka kisah? haha makin kita resah

ezany said...

bazir duit.. mudaratkan kesihatan.. xde pekdah pun.. baik hisap lolipop ker.. lg sedap..

lieya orange M.I. said...

...zizan, camner nak berhenti merokok...

...tp bukan lieya yer yg merokok...
...tp lieya tahu, nk berhenti payah kalau dah ketagih ni...


...yeker zizan tak meroko...bagusnyer...=D

Encik Azizan said...

kenwooi,

dat's rite.

Encik Azizan said...

ain fathihah,

haha..bijak2.mmg terbaik jawapan tu....

Encik Azizan said...

Fatt Chin Choy,

aku slalu tgk geng2 pompuan yg lpk kt maple..ctu bnyk pompuan isap menghisap..haahaa

Encik Azizan said...

izzat aziz.

lame aku lg la bro..aku 22 thn free rokok...hahaha

Encik Azizan said...

Ariey,

aku pon ada terbaca psl rokok ni haram bro..tp yg pliknye makin hari makin ramai yg merokok bkn makin berkurang..sigh

Encik Azizan said...

sophie,

jgn kekasih mngamuk suda la..hehe

Encik Azizan said...

Aku X-PO,

sedap demo boh..haha..tp xpo,demo ramai awek,xkisah merokok..awek x lari..wakaka

Encik Azizan said...

dude,

semua org nak jadi kacak skng bro..heheh..tahniah!

Encik Azizan said...

cybernetic88,

btol tu bro..bnyk bnda ley isapp..nmpak cool n yg tu lg nikmat..hahaha

Encik Azizan said...

al-Wann,

aku alergic ngn asap bro..kdg2 bau asap ley membuatkan aku bersin..haha

Encik Azizan said...

POSH76,

saya x marah sbb saya bkn pompuan n x merokok..hehehe

Encik Azizan said...

mier@merr,

same la kite dan mereka2 yg x hsap..hahaha

Encik Azizan said...

hasni,

kurang lbh cmtu la..lebh terancang dan sistematik.
kesannya bkn pada diri sndri, org sekiling trt terancam..risau je..hehe

Encik Azizan said...

naz,

actlly mereka kisah tp untk menglakkan sifat ego tu hilang,maka truslah dgn merokok..

Encik Azizan said...

ezany,

lollipop murah x sdp jgk bro..kna yg mahal..hehe

Encik Azizan said...

lieya orange M.I.,

yg penting niat..klu niat btol nk brhnti maka dorg akn usaha walau dgn cara mana sklipon..stakat mulut je nk brhnti baik x payah..susah..

terima kasih.hehe

teh said...

wahahaha
laki merokok tak subur
takmo cari laki merokok

Nine said...

huhu..aku merokok...tak leh nak cakap apa..

kena niat betul2 kalo nak berenti nih...

yup setuju ngan demo, bulan puasa paling berkesan kalo nak berenti..

Encik Azizan said...

teh,

hahaha..bkn x subur tp kurang subur..kesian laki merokok klau ckp x subur trus..ngeh3

Encik Azizan said...

Nine,

sdp ke merokok bro?hehe

dgr2 suratkhabar arni,krjaan kuat kuasa minimum harga rokok 1 jan 2010..

imHepPie said...

nasib baik aku x mrokok walopon hakikatnya mau kurus haha

Ieda the Rainbow Princess said...

Huhh..!Dgn bangganya derang!

Melz said...

semalam aku gi kepong jumpe ynaa sana..

pastu aku ada nampak awek..aku tgk kat bag dia ada rokok..terus tobat aku nak tgk...sorry aku x suka tgk pompuan merokok..hahaha

Ieda the Rainbow Princess said...

Hehe..ziarah menziarah sambil tglkan comment.. :)
Thanks yea singgah lg!Jgn lupa"Katakan Xnk"kpd Encik Rokok!

joegrimjow said...

xbesh isap rokok ni!!!

pompuan bukan ke lebey bnyak isap rokok dari lelaki/

kaxx said...

haha. dah baca entri lepas aku pasal rokok dan rock? ada video pasal rokok dekat situ.

biar orang tahu hisap rokok ini tidak rock. haha

Encik Azizan said...

imHepPie,

bnyk cara nk kurus..tp klu nk cepat hisaplah rokok..haha

Encik Azizan said...

Melz,

aku suke tgk sbb yg merokok kompem seksi..haha
tp aku x suke klu die merokok..pening2..wakaka

Encik Azizan said...

Ieda the Rainbow Princess,

bkn encik rokok tp puan rokok..haha...thanks sis...

Encik Azizan said...

joegrimjow,,

mmg xbez n x cool..
yeke?nanti aku cr analisis terbaru...kesian pompuan..haha

Encik Azizan said...

kaxx,

x perasan..mcm bez..nanti aku tgk..haha

Murky said...

nk tunjuk yg diorg tue style ler..

my name is Ain said...

Setiap kali perokok ni hisap rokok kita pakat ramai2 baca yasin..mcm dlm iklan indonesia..kt youtube ada.

tak cool la pompuan hisap rokok..tak manis tak sopan.. membahayakan kesihatan sendiri dan org disekitar..bukan pompuan je, laki pn sama.. mbahayakn org lain..

bila bau asap rokok, automatik akan batuk lepas 2-3 hari mesti sakit tekak..baik hisap gula-gula..manis..xmembahayakn.. cuma jgn mkn bnyk2 la..kencing manis pulak nnt..

Encik Azizan said...

Murky,

slh satu sbb..tp kbnykn cmtu la..nk tnjk dorg hebat tp pada hakikat kena kutuk je klu pompaun isap rokok

Encik Azizan said...

my name is Ain,

kena tgk ni..cm mantap iklan tuh..haha

Mr. Cuz said...

rokok sdap per...hahaha
no smoking no idea man..haha

Encik Azizan said...

bpe kotak ko habiskan sehari bro?hahaha

Mus said...

insaflah wahai perokok!!! simpan2 duit tu!!

beliamuda said...

saya benci perokok!

Zat said...

Ala, rokok.... lelaki yang hisap rokok sebab ingat diri tu hensom sebab merokok..hahaha
Perempuan yang hisap rokok sebab nak dirinye mandul. Senang nak wat projek, tak ada la kes buang2 anak..hahaha

Post a Comment

Nak komen? Silakan.