Pasangan Hidup : Pilihan Sendiri Lebih Cun Daripada Pilihan Mama Papa


Berjumpa lagi kita dalam sesi debat saja saja anjuran belog saya. Dalam sesi ini, saya adalah salah seorang daripada pendebat dan bukan bertindak selaku pengacara majlis. Sebelum saya lanjutkan debat ari ni saya [...]


Berjumpa lagi kita dalam sesi debat saja saja anjuran belog saya. Dalam sesi ini, saya adalah salah seorang daripada pendebat dan bukan bertindak selaku pengacara majlis. Sebelum saya lanjutkan debat ari ni saya nak flashback kisah hidup saya 6 tahun lepas. Seorang cikgu telah memilih saya untuk pertandingan debat. Tajuknya sangat menarik berkisarkan kehidupan remaja macam saya. Walaupun saya punya isi isi menarik tapi hasrat hati nak mewakili sekolah tak kesampaian akibat sepatah ayat yang berbunyi, "woi cik, mu mano bulih masuk debat, loghat mu pekat gilo. Haha!".

Okei cukup untuk intro kali ini. Hari ini saya nak meneruskan hasrat saya sebagai seorang pendebat yang hebat. Tajuk kali ini sangat menarik untuk dibahaskan. Pasangan Hidup : Pilihan Sendiri Lebih Cun Daripada Pilihan Mama Papa. Tetapi, itu tajuk yang diusulkan oleh pihak pencadang. Kali ini saya bertindak sebagai pihak pembakang, dan dengan itu saya dari pihak pembakang tidak bersetuju 100% dengan tajuk hari ini dan saya ingin menegaskan Pilihan Hidup : Pilihan Mama Papa Lebih Cun Daripada Pilihan Sendiri adalah tajuk yang sesuai untuk kali ini.

Selepas penat pihak pencadang buang air liur mereka dengan isi yang tak logik dan sama sekali x berasas. Saya berdiri membidas pendapat mereka dengan pendapat bernas dari saya. Pertama, mengapa saya berkata sedemikian, saya yakin pilihan ibu bapa adalah tepat sekali kerana ibu bapa lebih memahami anak anak mereka dan sudah tentu mereka tidak akan memilih pasangan yang salah untuk anak anak mereka. Harapan ibu bapa untuk anak anak mereka adalah tinggi dan semestinya mereka ingin melihat kebahagian anak mereka. Saya terus bercakap dan bercakap sampai saya sendiri penat. Cukup masa saya duduk.

Tiba round ke 2, saya bangun. Saya bawak isi yang mengatakan pilihan ibu bapa lebih cun kerana sekiranya anak anak memilih calon sendiri sudah tentu kebanyakannya tidak mendapat restu ibu bapa secara total. Dengan ini, bila ibu bapa x merestui sudah pasti anak mereka takkan bahagia. Contoh yang sangat mudah, bagaimana bakal menantu nak berdepan dengan bakal mentua sedangkan bakal mentua tidak suka dan merestui hubungan mereka. Saya pun blah blah dengan contoh yang bernas lagi. Cukup masa saya duduk

Tiba round akhir, tiba giliran saya simpulkan tentang keseluruhan pendebatan kali ini. Saya menegaskan sekali lagi, Pasangan Hidup : Pilihan Mama Papa Lebih Cun daripada Pilihan Sendiri adalah tajuk yang sesuai untuk kali ini. Lebih kurang sejam menunggu maka dengan itu pemenangnya diumumkan. Memang seperti yang dijangkakan saya menang. Saya menang sebab saya kacak bukan sebab hujah saya. Hakim awek cun beb. Haha!

Jadi, saya nak jemput anda semua yang hebat berdebat lawan saya sebagai pencadang dan kalau anda setuju dengan saya, saya alu alukan sebagai pembakang 2 dan pembakang 3. Impian saya untuk menjadi pendebat berjaya walupun dengan hanya penulisan sahaja.

ps ; mak, tolong carikan abang awek hawt sorang.Haha!

73 comments:

Farhana said...

Jijan oh jijan.. Kamoo ni.. Saya nak jadi hakim laa.. Bg kamu menang.. Sbb kamoo mmg hot.. Hahaha.. Pilihan ibu bapa slalunya mesti tepat, dorang nakkan yg trbaik jek utk anak2 dorang..

~ mak kate.. mak dh jumpe.. =)

imHepPie said...

1st haha...

imHepPie said...

alaa x 1st rupanya huuu...

adess aku biar rupa x cun jnji mak bapak restu...

NieSah said...

yg x cantik pada mata mak bapak nertua kite boleh cantik pada mata suami kite..tak gitu?

Nine said...

aku pun sama cam Mimie...

nak restu dari kuarga gak...aku rasa kalo aku kawen nanti,pilihan family kut...

biaq pi org nak kata aku lekeh ka apa ka...kira apa...tolak tepi yg tuh..janji malam pertama jalan cam biasa ja...

haha..

kawie2020 said...

aku tetap sokong ibubapa sampai bila2... aku nak masuk syurga tapi byk buat dosa2.. cuma dgn restu ibubapa yg membolehkan aku dpt tiket ke syorga...

hidup restu ibu bapa!!!!

my name is Ain said...

nak kawen macam zaman dulu-dulu.. bercinta lepas bernikah.. and jumpa kali pertama time nikah.. huh, tragik betul. kalau parents cari yg cukup sifat takpa, tapi buatnya yg kurang sifat, diri sendiri jugak yg merana.. haha.. tp pilihan mak bpk selalunya yg terbaik.. sbb apa, tak tau.. kena tnye mak kejap.. nk call dia sekarang nk pi tnye..

YobSumO said...

izin laluan!

saya bangkang! walaupn saya pencadang.

hati dan perasaan kita bukan mama ngan papa yang rasa. anda sebagai pembangkang kuat membohong. pada mulanya mmg hakim memberi kemenangan kepada anda tapi disebabkn die terpersona dgn hujah2 ku, dia menarik balik kemenangan itu dan merberikannya kepadaku.



hooooyeh!


- tamat cerita dan tak boleh disambung -

miera a.k.a merr said...

sy plih hawt n kacakkkkkkkkkkk........haha....
msti la ikot plhn fmily... but my mom bg pluang cri snirik dlu..klu oke.on.. klu tak..meh cni mak carikan...ehe....

Encik Azizan said...

Farhana,

wow..cepatnye mak cari..kagum..ni msti mak alaf baru..search bkl menantu kt internet je..hehee

Encik Azizan said...

imHepPie,

ada event ke kt cni brebut nk no 1?hehe..
penyokong.haha

Encik Azizan said...

NieSah,

btol tp kena ingt isteri kena dgr ckp suami dan suami patut dgr ckp ibu..

Encik Azizan said...

Nine,

bgs la klu hang da rancang mlm pertama.plan awl2..terbaik lah..haha

Encik Azizan said...

kawie2020,

setuju bro..msti hang da kawen dan hang kawen pilihan keluarga?agk je...hehee

Encik Azizan said...

my name is Ain,

mak ckp pe..die pilih ke bg pilhn sendri?hahaha

Encik Azizan said...

YobSumO,

dlm debat,point saje tanpa huraian dan contoh tdk cukup untk menang..jd anda kalah dan saya menang balik...yay!

Encik Azizan said...

miera a.k.a merr,

dah cari ke?da jumpa?klu blum saya ada calon nk rkmen kt awak...hehehe

joegrimjow said...

xmo xmo
nak amek hakim je

miera a.k.a merr said...

da cari..da jumpe....... tapi........mak cakap jauh sgt...mak tak menghalang...tp mcm xsuke cket....org kedah or penang ade.....??? haha
gile gewdix...

Encik Azizan said...

joegrimjow,

bro,aku dgr cte hakim tu bini org..xkn taste bini org kot..hehe..graw je..muahaha

Encik Azizan said...

miera a.k.a merr,

jauh?mne tu..london?spain?hak3...sblh utara ssh skit..klu sblh timur bole sgt2...hehe..

xpew..gedix santai je tu..gwe taw..haha

miera a.k.a merr said...

haa..yg pantai timur la yg xlepas tuh... jauhhhhh la sgt...hihi..org kelantan..stay kt phg...adehh... mak..mak... poning palo den ni hah...

Kennee said...

Artikel menarik ni...i dah nanged post u kat innit... dan jugak klik ads u kat sini... ^^

Encik Azizan said...

miera a.k.a merr,

mkneye mak nk org klantan yg stay kt klntan tu..hehe...jgn pening2

Encik Azizan said...

Kennee,

thnks ya bro..

miera a.k.a merr said...

aish....yg da di cari n djumpa tu org klntan..but now stay kt phg...
but ..mak lak nk org sekitar utara ni jek... hee~
xpela... nnti suh mak carik jek..maleh dah.. adoi..cane nk putuskan nih...haha...

Encik Azizan said...

miera a.k.a merr ,

klu mcm tu trnyata pilihan mama papa lg cun drp pilihn sendiri kn?hehehe..xpe ad jodoh x kemane..msenye blom sampai lg tu..

l0veyd0veyd00 said...

sib baik papa dan mama saya tak masuk campur dan merestui sape pun pilihan hati saya...jadi saya tak masuk dalam masalah ni...hahahaha

my name is Ain said...

mak cakap mak xkisah.. haha,tapi kalau da lambat sangat dia carikan kot.

mak mmg best/rock lah sbb dia open minded. huuu

hasni said...

hukhuk
nice post zizan
apa2pon
semua perlukan restu dr mama n papa kt kan

Da' daffodil D said...

salam singgah en azizan. sebenarnye bnd ni terletak pada diri. betul bahawa pilihan ibu bapa mungkin adlh yg terbaik, tp dalam diri kite pula? perasaan manusia berbeza. kalau rasa ibubapa suka. x semestinye kite suka. kite pun x nak perkahwinan yg yok yok saja. bertahan sekejapan. kan? semuanya bergantung pada diri TAPI dgn restu ibu bapa. peace. ;)

miera a.k.a merr said...

haipp...setujuk.....~

dude said...

ON CINTA je senang..

Along Arman said...

mana-mana pun cun... yang penting nawaitu kiter tu misti elok.. jgn nak kawen kerana nafsu semata-mata :P oleh itu pilihla yang beriman.. saling memahami dan bertolak ansur..

Framestone said...

izinkan bro jd audience leh he..23x

www.broframestone.com

Encik Azizan said...

l0veyd0veyd00,

bgs la klu mama papa x msk cmpur..bez la ye ley plh sesape je..hehe

Encik Azizan said...

my name is Ain,

hbt mak kamu..hehe..

Encik Azizan said...

hasni,

yup.thanks

Encik Azizan said...

Da' daffodil D,

1st..mekasih singgah..hehe

ni wa da taw ni, msti skng di lamun cinta pilihan hati..hehe...semoga trus bahagia....

Encik Azizan said...

miera a.k.a merr,

bgs2..lepak2 dulu..hari masih awl..bt pe nk pening2.hehe

Encik Azizan said...

dude,

ada lgi ke on cinta ni bro?dulu rancak jgk iklan kt tv3 tu..haha

Encik Azizan said...

Along Arman,

btol tu..kawen bkn semata2 kerna nafsu..kerna Allah..pilih lah mane2 pasangan yg secocok dgn kamu n insyaAllah klu itu jodoh kamu maka bahagia la kamu..

Encik Azizan said...

Framestone,

ok je bro..no hal..haha

POSH76 said...

tak mo laaa cari sendirik lagi bess....

tapi kalu parents carik hensem & kaya punyer maulah...wakakaka

chipsmore said...

tapi saya nak masuk debatttt jugak..wekkk :P

♥ana_bp86♥ said...

masih mencari....hiks2...

Encik Azizan said...

POSH76,

bijak..haa..aku pun cmtu la..klu mak carik tlg carik yg cun..xkaye tu x jd mslh..aku bole kasi..hahahhaa..yg penting hati kena ikhlas beb..tu nafsu je semua..

Encik Azizan said...

chipsmore,

bole je join..xde sape nk marah..ni belog gwe..belog korang jgk...gwe x kisah..hahaha

Encik Azizan said...

♥ana_bp86♥ ,

da jumpa ke?ke xde saya boleh tlg..hehee

Aku X-PO said...

hoho kawe meme xstuju kalau parenrs kawe pilih jodoh tuk kawe

chipsmore said...

tapi gua memang nak joinnnnnnnnnnnnnn

noor afzan said...

mak pak saya x da pilihan..
tu yang terpaksa cari sendir..
hoho~

Encik Azizan said...

Aku X-PO,

x serik lg ke boh?haha
harap2 demo jumpa permata hati yg sesuai lps ni..hak3

Encik Azizan said...

chipsmore,

join jgn x join...hahaha

Encik Azizan said...

noor afzan,

mak pak da ada calon sbnrnye tu,tp bg kamu chance cri sndrik..klu x dpt tu keje dorg la.hehee

Eazy Izzuddin said...

maaf lame tidak menyinggah...
hik3...
=D

x jumpe lg yg sesuai
eh
yke?
hehe
xD

Adry said...

hahaha... make me laugh all the way...

azzaliena suziantie said...

ko nak kawen ngn aku takk???
hahahaha

perghhh gile soalan bonus..
rilek ahh
pilihan mne2 sme jeeh

Encik Azizan said...

Eazy Izzuddin,

x jumpa lg?artu yg trsrmpak,sape?hehe

Encik Azizan said...

Adry,

tumpang gelak jgk..muahaha

Encik Azizan said...

azzaliena suziantie,

msti la nak.
hahaha

pergh gler jawapan bonus..ada ke?muaha
mndalam mksdnye tu..hehe

Nine said...

haha..taip ON CINTA pun ada..haha..molek gak tuh..
lawak best tul la..hehe

syok2..aku suka baca org komen kat sini...hehe..

Encik Azizan said...

aah ler bro..ON CINTA, kisah mlm pertama pon ada..padahl br ckp psl nk cr jdoh..tp da rancg segalanya..haha

Mawarmerah2008 said...

Izin laluan,
saya sokong hujah2 yb pembangkang pertama...
tapi bukan sebab saya terpersona dengan hujah2nya tentang tajuk perbahasan pada kali ini tetapi disebabkan saya terpengaruh dengan kata-katanya bahawa beliau merupakan seorang yang kacak sehingga hakim yang cun pun telah memberi kemenangan kepada beliau. Yang penting saya mahu pasukan saya memang...huhuhu

Encik Azizan said...

Mawarmerah2008,

1st,,mekasih kena sokong..
klu nk hadiah kena menang..hehehe

Kujie said...

keadaan dan situasi mempengaruhi mana cun mana tidak.

1. tak semua ibubapa kenal betul anak sendiri.

beliamuda said...

saya nak calon pilihan saya dan calon pilihan mak adalah orang yang sama.. boleh tak? hehe~

Encik Azizan said...

Kujie,

mmg btol keadaan dan situasi mempengaruhi semua tu..

tp saya x phm dengan tak semua ibubapa kenal betul anak sendiri...saya rasa,akak sbgai seorng ibu perlu mgulas bnyk lg tentg ayat tersebut dgn contoh2 lg menarik untuk kitaorg sbgai anak2...

Encik Azizan said...

beliamuda,

hehe..cntik bro,.kite berdua punya cara yg same dlm memlih calon....

Adney said...

Hurm. AKu x nak debat sebab aku pun sangup terime seadanye pilihan Mak Ayah walau aku nga jiwang ngan awek lain.

Dan ini pernah berlaku tahun lepas. Mak aku x restu hubungan cinta aku ngn jiran belakang. So aku putus. Dan lepas da lame2 aku nampak, mengapa mak aku x restu hubungan itu......

Dan sekarang tgh bercinta ng gadis pilihan ibu..... tunggu mase jer nih..... hehe

Encik Azizan said...

Adney,

bro,pilihan ibu mnjadi cinta sejati ko aku salute la..snggh romantis..dan lps ni ak cdg ko bwk mak ko jln2 mkn bez2..tiap2 ari sbb membuat pilihan yg tepat utk ko..dan satu lg berdoa utk mereka..hehe

arnamee said...

Salam.

yg penting agama mau baik, yg mne lebih okke, terima sahaja, mak suka untuk kebaikan hati dia dan kita juga:)

LuVidA^^ said...

kalu da xde org msuk minang, baru nk soh mak carikn....

Post a Comment

Nak komen? Silakan.