Janji Manis : Siapa Kuat Tabur Janji?


Pekaba hari ni tuan puan? Bajet 2010 pun telah dibacakan oleh Perdana Menteri. Ada pape bonus ke untuk tuan puan dalam bajet tersebut? Tu salah satu contoh [...]


Pekaba hari ni tuan puan? Bajet 2010 pun telah dibacakan oleh Perdana Menteri. Ada pape bonus ke untuk tuan puan dalam bajet tersebut? Tu salah satu contoh janji tuan puan. Tapi itu bukan janji semata mata sebab bajet tersebut pasti akan dilaksanakan.

Saya nak tanya tuan puan, apa yang anda faham dengan janji? Saya definisikan janji sebagai ungkapan atau lafaz yang melibatkan dua pihak iaitu pihak pertama melafazkan sesuatu perkara kepada pihak kedua dan dipersetujui oleh kedua dua pihak. Janji juga boleh dibuat melalui kontrak ataupun teks.

Tuan puan, apa janji tuan puan arni? Saya pasti setiap hari kita berjanji dengan seseorang. Setuju? Bagus. Tapi adakah janji itu anda tepati? Bercakap tentang janji ni sebenarnya luas. Janji ni dibuat samaada semasa melakukan pinjaman, janji dengan client, janji dengan mak bapak. Macam macam janji dalam kehidupan seharian kita.

Tetapi, kali ini saya hanya nak fokuskan janji dalam bercinta. Saya berani cakap tuan puan tipu sekiranya tidak pernah berjanji semasa berpacaran. Saya amik contoh mudah, janji dengan pasangan nak makan bersama. Janji nak tengok wayang sama. Tetapi adakah janji seperti itu selalunya ditepati? Ini contoh kelas paling bawah bagi saya.

Saya bagi plak contoh janji kelas atasan semasa bercinta. "U sayang I x? U ni kan, mesti la I sayang U. Saya bagaimana tu? Pasangan bercinta tu jawab la bla bla bla." Macam macam janji yang keluar tapi pada akhirnya tak kekal lama sebab x tepati janji dan berpisah. Kebanyakan orang bercinta zaman sekarang macam tu la, penuh dengan janji.

Persoalannya, siapa yang kuat menabur janji? Lelaki atau perempuan? Dan apa pula jenis janji yang selalu dilafazkan semasa bercinta? Jawapan tu semua ada pada tuan puan yang sedang di lamun cinta. Jangan tanya saya sebab saya x percaya cinta. Haha!

34 comments:

misz benida said...

kdg2 mnusia trlalu kuat bjnji smpai die sdri xingt jnji2 die..
mlut tu hnya akn say YES bla brpncaran..
haha

Mohd Faridzul Asyraf Mat Arifin said...

org tak tunaikan janji ni
haaaa
nanti la kat sana!!

Mawar Merah said...

En Azizan,
Pada pandangan saya, kalau janji itu boleh ditabur seperti menaburkan makanan pada ikan yang berada di dalam kolam, tentunya kaum wanita.
Tetapi jika janji itu ditabur seperti menabur peluru...tentu saja kaum lelaki.
Eh, ada kena mengenake dengan topik hari ini?

chipsmore said...

depends on individu la..tapi salunya laki la yang selalu mungkir janji..haha :D

azizwan(dot)com said...

siapa yg kuat menabur janji? nmpaknya kena la jabatan perangkaan wujudkan dept khusus utk membuat bancian pasal ni. hahaha.. lari..

meninggalkan komen sambil mengklik nuff di sini :D

lieya orange M.I. said...

...lieya cornfirm, laki yg bnyk tabur janji.
...betulll, tak caya, mesti en azizan wat camtu gak kat gf kamu tu...=p

keSENGALan teserlah.. said...

uhukkkk..
tataw..
saya tak pernah bercinta..
hahaa..

Blogger said...

panjang sangat.. malas nak baca.. huhu

miss lolly a.k.a luvfareda said...

shaye pom tak pernah bencinta.

iye2 aje*

Eyriqazz said...

Nice entry.Nang ur post n click ur ads (Law Abiding Citizen/Digi Music)

Check my entry n nang it if u like it :

http://innit.nuffnang.com/view.php?id=138691

http://innit.nuffnang.com/view.php?id=139083

Da' daffodil D said...

laki pempuan xde bezenye. masing2 kuat lupe janji. hoho. yg pasti, Allah maha adil dan Allah maha Mengetahui. :)

mier@merr said...

laki... janji setia..tp pasang dua...
jnji jujur... tp penuh dusta.........
janji sanggup berkorban apa sja.. tp ilang kejap je pon cari satu mesia... konon tidak menahan rindu di dada......huh...(taw nk pk rndu dia je..keje kte yg mnimbun ni xnk pk lk...haha)

tp aku tak la menolak cinta yg datang... kutrima seadanya,... pgalaman silam mngaja aku jd lebey dewasa... tp kujanji pada diri..aku takkan mudah percaya pada janji yg dtabur si jejaka.....


apekah yg haku bebelkn itu...

hasni said...

sy percaya cinta
tp smkin hr
smkin pudar
shngga sy bnggung
perlukh sy teruskan kepercayaan terhadap cinta??

pauhputik said...

kawe janji sokmo nga gewe kawe

gewe kawe yo yo jah

kawe sero jate kot banyop wie janji manis.....

hahahahah sori2 la abe2 sekalian kawe oyap benda betul jah

hahahah

Al Quds Travel said...

PROMOSI MUSLIM TOUR
'mari pakat gi jale"

TIANJIN-BEIJING
6DAY 5NIGHT
HARGA DARI RM340

Fatt Chin Choy said...

aku janji akan kawen 4
wakaka

kEy said...

janji itu ade untuk dimungkiri, erk? lari....
munafik tu spe tak tunaikan janji

Ariey said...

aku x pnah lg berjanji dgn org..sbb berjanji utk diri sendiri pun x pnah nk tepati lg..

DilOt said...

perempuan atau lelaki sama je..2-2 ada mungkiri janji...

sebab tu semua pada diri masing2...samada ingat pada janji yg pernah dikotakan atau tidak..

cybernetic88 said...

aku xpnh bercinta jgk. haha. so jnji yg dibuat xde. lalala

Mr. Cuz said...

weyh..aku ingat ko cte sal bajet 2010..
nk gak aku komen pasal kerajaan ni..hahaha
rpenye ttap psa cintan..hehe
kre ok la entri ni..dan besenye kaum ko la yg pling bnyak berjanji..haha
last2 xsmue ditepatinya..haha
layari lama web ni jomngumpat.com klu de kt tenet ni..haha

Na Shari said...

Malam tadi saya janji dengan suami nak suapkan dia makan time breakfast hari ni...Tapi pagi tadi time breakfast, dia yang willing utk suapkan saya makan....

So,

Boleh dikira mungkir janji tak?

my name is Ain said...

sblm nk tabur janji, penabur janji kena pikir dulu.. ada org sanggup kutip ke janji dia.. kalau ada, no hal.. tabur la bnyk2 asalkan dia mampu utk melaksanakan janji tu..

=)

Nine said...

haha

bab berjanji nih aku rasa laki banyak janji..
ada yg tepati ada yang tak tepati janji yer..

Tapi, kdg2 pompuan yg kurang baik skit pun cam nih jugak..

Tapi bukan semua laki n pompuan la maksud aku..

aku da gak pengalaman dalam bab nih..

tak semua org sama kan..

aku pun kadang2 ter"miss" gak janji aku..

*blush*...

imHepPie said...

ades len kali xyah nk tabur2 janji..buat batas,semai, baja, siram skali..baru kukuh

x-po said...

camni la aku nk ckp..dua2 pun pndai tabur janji..tu time tgh elok dlm bcinta..tp bila salah sorg dh mula curang (tak kisah laki ke pmpn), janji tu xkn ingt lg dh..sme je sume

izzat aziz said...

aku suka sebut InsyaAllah je.. tak penah janji.. kecuali benda yang aku yakin dapat buat.. tapi tu pun atas izin Allah gak dapat buat ke tak.. dah janji tapi tiba-tiba benda yang tak dijangkan berlaku..

sapa-sapa yang berjanji tu biarlah ada sebab yang kukuh nak langgar janji tu.. bila kita dah janji kita bagi harapan kat dia.. so jaga lah janji tu..

dude said...

u jump, i jump. boley?

POSH76 said...

lelakila especially biler nak ngurat pompuan...hati2 biler berjanji hehe

kojah said...

sy no comment...haha

Kujie said...

Jantina bukan penentu.... dua2 sama.

sophie said...

both gender laa suke tbur jnji..bout nk tunaikan tew lak depends on the individu tew sndiri;

{lumut} said...

ini bukan soal sape kuat tabur janji..
masalahnye sape yg paling kuat x jujur?
bahaskan lah en.azizan..
hehe..
tabur janji sume org suke..
sbb janji seolah2 harapan untuk kearah itu.
tp kalau gagal?
sbb per?
kejujuran kan?
ha..sape lg x jujur..laki ke pompuan..

beliamuda said...

aish.. bab janji dalam cinta ni aku takde pengalaman.. tapi, kawan aku selalu cakap aku tak tepati janji.. ceh, aku tak janji pape pun padahal.. (mengikut definisi yang ko bagi)

Post a Comment

Nak komen? Silakan.