Bagaimana Wenger Mengajar Saya Bercinta?


Salam tangan kanan saya hulurkan. Dari mata turun ke tangan, dari tangan turun ke hati. Apa maksud ayat itu ye? Saya tahu tulis tapi xtaw maksudnye. Artikel kali ini saya nak menulis bagaimana Wenger mengajar saya bercinta. Untuk pengetahuan anda [...]


Salam tangan kanan saya hulurkan. Dari mata turun ke tangan, dari tangan turun ke hati. Apa maksud ayat itu ye? Saya tahu tulis tapi xtaw maksudnye. Artikel kali ini saya nak menulis bagaimana Wenger mengajar saya bercinta. Untuk pengetahuan anda semua, saya dan Wenger merupakan rakan sejawat dalam arena bola sepak.

Dulu masa saya menceburi diri dalam dunia management bola sepak, saya tak tahu sangat selok belok bola sepak nie. Yang saya tahu bagaimana nak jual beli player, negotiate gaji player dan kalau nak scout wonderkid dalam bola sepak juga mungkin saya tahu tapi itu baru sedikit. Selepas 5 tahun saya dalam bidang ini, Wenger memuji kehebatan saya bagaimana saya menguruskan sebuah kelab yang begitu kerdil, Eastbourne Boro sampai menjulang semua kejuaraan termasuklah juara liga 23 tahun berturut-turut sampai hari ini.

Saya nak berterima kasih kepada Wenger kerana memperkenalkan satu tactic yang begitu sempurna kepada saya. Saya namakan tactic itu sebagai Azizan 4-1-3-2. Tetapi saya hairan kenapa beliau sanggup berkongsi dengan saya sedangkan cara itu boleh menjatuhkan kelab dia sendiri. Dua tiga malam saya berfikir, kaji selidik apa motif sebenar beliau. Hari ini, baru saya tahu bahawa tactic tersebut bukan sahaja untuk memenangi sesuatu perlawanan tetapi tactic tersebut memang sesuai untuk memenangi hati seseorang tak kira lah lelaki kacak atau perempuan cun.

Ikuti ulasan saya mengenai formasi ini. Dalam tactic ini, saya ada dua orang penyerang yang sungguh prolifik. Salah seorang daripada mereka dikenali sebagai target man. Bagi memudahkan cerita, saya andaikan mereka sebagai perempuan nakal dan perempuan cun. Target man pula salah seorang daripada mereka dan sudah tentu menjadi pilihan bola (lelaki kacak) adalah perempuan cun. Perempuan cun sangat bertuah kerana sentiasa menjadi kegilaan lelaki kacak.

Seterusnya, di bahagian midfield, saya ada tiga orang player yang begitu hebat. Penuh dengan skills dan kemahiran drible yang begitu tinggi. Saya andaikan tiga player saya ini sebagai 3 elements penting dalam bercinta. Element pertama, kecantikan paras rupa, kedua, agama dan ketiga harta dan keturunan baik-baik. Dengan adanya 3 elements ini, maka bola (lelaki kacak) akan sentiasa menemui sasarannya iaitu target man (perempuan cun).

Di bawah 3 midfielders saya ini, saya letak seorang defensive midfielder. Bagi sesetengah manager, mereka tidak memikirkan sangat tentang perkara ini. Tetapi bagi saya benda ini penting bagi memantapkan bahagian atas. Mengapa? Apa yang saya maksudkan dengan satu ini ialah ikatan perkahwinan. Sesebuah kemenangan perlu dipertahankan hingga ke wisel penamat dan defensive midfileder ini lah yang memainkan peranan penting. Begitu juga dalam sesebuah hubungan, ikatan perkahwinan perlu bagi memastikan kebahagian sesebuah cinta tersebut. Paham? Bagus.

Bagaimana pula dengan empat orang defender saya? 4 kat cni bermaksud kuota lelaki berpoligami. Kalau dah puas dengan yang lama kawen lagi dengan yang baru. Saya melawak je. Hehe! jangan marah nanti kena jual. Okey, 4 kat cni saya anggap sebagai tanggungjawab seseorang tak kira lelaki kacak atau perempuan cun. Pertama, tanggungjawab kepada pasangan. Ini penting bagi menjaga dan mengekalkan hubungan masing-masing. Perlu memahami satu sama lain. Kedua, tanggungjawab kepada anak-anak. Anak-anak perlu dididik dengan penuh kasih sayang supaya menjadi anak yang berguna kepada bangsa dan negara. Ketiga, tanggungjawab terhadap keluarga mentua. Perlu menjadi menantu yang baik. Dan yang terakhir ialah tanggungjawab terhadap kerjaya.

Bila dah sempurna formasi ini, bermakna cinta yang anda bina bersama si dia telah berjaya. Ada kawan saya cakap, saya hanya membuang masa dengan game bola yang tak berfaedah, tetapi bagi saya bukan setakat menghilangkan bosan saya, dapat juga saya mempraktikkan dalam kehidupan seharian kita. Terbukti dengan bola pun kita boleh mencari awek cun. Bagaimana? Caranya dengan datang ke stadium dan skodeng aweks cun. Hehe! Sekali lagi saya melawak. Carannya adalah seperti apa yang huraikan di atas.

Kepada anda yang tidak minat bola tu, buat-buatlah minat. Mana tahukan suatu hari dapat suami giler bola, bangun kul 2 3 pagi nak tengok bola. Sape yang kena buat kopi? Anda juga yang bergelar isteri, so kesimpulannya makan bola, tido bola, cinta bola dan bola-bola api. Haha! Sekian

ps: cita-cita manager bola nak jadi pakar motivasi

32 comments:

lizz said...

tapi malang lah for me. cuz aku ni anti bola. dulu lagi teruk. now, aku dah kurang anti. siap main sorak2 kalo masuk gol.

padahal, gol tu milik pasukan lawan.kwang2.

susah aku nk praktikal dlm episod cinta aku ek?huhuh

nifi a.k.a beliamuda said...

benda teknikal kaitan ngan bola ni aku kurang minat la.. tahu sorak masa masuk gol jek.. haha

emak said...

lizz,

klu lawan score gol sork jgk maknenye tak yakin dan tak brpndrian tgh dgn team kamu tu.hahaha..

susah tu x jgk tp sulit skit je..hehe,

emak said...

beliamuda,

jgn own goal pon ko sorak sudah bro..hahaha..

denaihati said...

sejak dua menjak ni dah mula minat pulak...

emak said...

denaihati,

bgs2..hehe,sbb fantasy premier league tu ke bro?ngee

Jay said...

aku x berapa nak paham la dgn FPL tu bro...

sincerely,
✿~jAy DaMiEn~✿

joegrimjow said...

suke
nak kawen dngn pompuan minat bola
senang nanti

noorafzan.blogspot.com said...

saya x de la gile bola..
tapi boleh la layan bola tuh..

x-po said...

haha wenger ajar cinta ek? xpa2, nnt kawe nok mitok nasihat dio gop..haha

Anonymous said...

suka tgk bolaa..but...post nie??? ekekeke

Ivy Metaga said...

sy kalo tgk bole ok ok je hehehe..

arrizz said...

bro klu formasi 2 kte manipulate ckit bleh?apa jad klu manipulate?ahaks

my name is Ain said...

bukan takat kt stadium jek bleh cari awek cun, kat majlis2 ilmu pun boleh gak cari.. awek yg cun dalaman. Untung2 dpt pakej sume, muke cun, perangai cun, peribadi cun, serba serbi cun. Siapa yg untung? Mereka dan keluarga mereka.. huuu

DilOt said...

aku xminat tp suke suki je main futsal..dengan membe...rase seronok gak ar...lg bile dpt gol kan sndri walupun tendang bola ala2 lembut nak mati..peduli hape aku..dah namenye pompuan...=)

tunang aku suke gler ngan bola...adeeeiii...

azizan4444 said...

::~jAy DaMiEn~::,

rugi bro klu org laki x taw bola..hilang satu nikmat,hahahaa

azizan4444 said...

::~jAy DaMiEn~::,

rugi bro klu org laki x taw bola..hilang satu nikmat,hahahaa

pauhputik said...

biso taktik demo boh

nanti ajar kawe nga taktik demo tuh

teh said...

wah3 dari bola blh pergi ke cinta
bagus2
huu...tengah kagum ni

Unknown said...

Salam Jijan..

demo sihat ko?

tactic 4-1-3-2 demo amat bersifat defensive dan sunggoh berbahayo jika ada serangan dari pihak lawan dari bahagian tepi kiri dan kanan..selalu taktik ni jd teruk sbb serangan sisi yg bertalu-talu..awas dgn serangan sisi (ckp2 belakang n tikam belakang)..sesekali kita kene attack terus supaya musuh terkedu dgn takut dgn serangan awal..taktik wenger tu utk dpt gol awal..kehh2x

Jay said...

zizan,

aku bukan x minat bola, tapi aku xpaham ngan konsep FPL tu jer... dan cara2 nak dapatkan RM200 tu... hehehe...

sincerely,
✿~jAy DaMiEn~✿

emak said...

::~jAy DaMiEn~:: ,

haha..tu yg aku plik..rupenye ko bg komen psl fantasy..sptotnye kt entri sblm ni..hehehe

senang je bro..rgster,lps ko pick mane2 plyer yg ko mnt...die ad bg had 100 untuk ko pick plyer tu..mknye ko xley ad nilai ngtve untk plih plyer tu..mmg sng..

emak said...

UXOP,

slm bro..kawe sht jgk..

klu dpt gol awl mmg mujur la.hehe..xde la nk kjr2 lwn..men open je lps tu..

tp klu kena serangn talu2, bg hok kurang pgangan mmg mudah terpngruh la klu pakai tactic ni..muahaha

emak said...

teh,

huuu..dr bola ke cinta..dr cinta ke alam perkhwinan..InsyaAllah..hehe

emak said...

al-Wann,

nk manipulate cmne tu bro..crta skit...

emak said...

my name is Ain,

klu kt mjlis ilmu ssh skit nk skodeng..nnti di cop majlis mncri jodoh plk..hahaha

emak said...

DilOt,

huu..bole jd satu geng la ngn tunang tu..layan bola..mmg syiok abes.hehe

farah said...

err,

kalo saya bakal suami gila bola,

saya bersyukur sgt2.

:D

azizan4444 said...

farah,

ada chance..muahaha

Ali Munandar said...

nice blog ...

ezanykun said...

agak2 boleh percaya ker strategi ko nih.. wenger pun dah 5 tahun tak menang liga.. hehe..

arrizz said...

4-1-3-2 jd 2-3-1-4,ahaks..

Post a Comment

Nak komen? Silakan.