Mabuk Cinta?


Lelaki? Perempuan? Lelaki? Perempuan? argh diam la. Ada sesape antara korang yang pernah jatuh cinta? Ada tak yang pernah putus cinta? Aku pasti kebanyakan cinta remaja kini hanya setengah jalan, memang jarang nak jumpa sesebuah [...]


Lelaki? Perempuan? Lelaki? Perempuan? argh diam la. Ada sesape antara korang yang pernah jatuh cinta? Ada tak yang pernah putus cinta? Aku pasti kebanyakan cinta remaja kini hanya setengah jalan, memang jarang nak jumpa sesebuah cinta itu berakhir dengan perkahwinan. Btol x? Bagi korang semua, siape yang lebih setia dalam cinta? Lelaki atau perempuan? Korang fikir lah sendiri.

Kali ini aku sebenarnya bukan nak mengulas pasal sape yang lebih setia dalam bercinta sebab situasi ini bergantung pada individu itu sendiri. Aku sendiri pun tak pasti samada apa yang aku nak katakan ini pernah korang terpikir atau tidak. Korang pernah putus cinta? Kenapa? Adakah korang tergila gila dengan bekas kekasih anda?

Mungkin situasi ini sering berlaku di kalangan remaja yang baru berjinak jinak dalam cinta. Mereka ini x boleh terima hakikat dan susah melupakan bekas kekasih merka. Bagi sesetengah lelaki, mereka akan cari lain selepas berpisah. Ini adalah pendapat dari beberapa kawan aku sendiri. Bagi mereka, buat ape nak peningkan kepala sendiri. Perempuan kat luar sane ramai lagi. Bagaimana pula dengan anda perempuan?

Korang rasa apa signifikan kalau seseorang itu tergila gila dgn ex kekasih? Bukan ke itu membuang masa dan boleh merosakkan diri sendiri. Aku rase ini salah satu masalah besar di kalangan remaja kita sekarang. Ada yang bunuh diri? Itu lah sebabnya kalau dah taksub sangat dengan cinta. Dewasa kini, kita selalu tengok kat dada akhbar berita mengenai bunuh diri. Sebab ape kawan? Sebab cinta, frust cinta dorang tak kesampaian. Jalan mudah bunuh diri.

Konklusinya, berkasihanilah seelok eloknya semasa diberi peluang. Jangan hanya pentingkan keseronokkan tanpa berfikir kesan negatif.

ps: lambatnya ko nak masuk pinang.

57 comments:

Sarah Samz said...

ex i nak kawan dengan i balik. Haha! Hell no.

Akmar Anuar said...

aku sayang seseorang cuma dia dah berpunye =(

aduka said...

org yg tiada pegangan agama (or tidak kukuh) je yg sggup bnuh diri..

Farhana said...

Wah.. Aktif menghapdet blog.. Majulah tin susu utk negara indonesia.. Ooppss.. Malaysia.. Kih kih kih.. =p

Ooo.. Ni kes ketagih kekasih lama ler erk??? Hehe.. Ku takde kekasih lama.. Tak tau la plak.. Tapi kannn.. Watpe nak dikejar kekasih lama.. Nama pn lama.. Move on jek.. Lainlah kalo kekasih lama tu mcm brad pitt ke.. Mcm zizan ke.. Ahakz..

Pape pn, setialah pada kekasih anda..Tak rugi.. Hehe..

*tunggu sape masuk minang zizan? cinta laura ke lisa surihani? =p

Akmar Anuar said...

encik!!! get well soon!!!!

;)
=(

Roslan Nazri said...

aku mabuk laut la..camne eh jijan?
weh sori bro sebok betoi..tak sabar nak tolong hang create ur web tuh..hehe

noor afzan said...

x de maknanya nak balik kat ex..
padahal ex tuh ada ada marka baru..
ape kes??

Nine said...

Aku putus cinta 2 kali rasanya...haha.
Tapi kami masih berkawan baik sampai sekarang..just kawan jer..

Bagi aku cinta nih kena ada kejujuran dan keikhlasan terhadap dua2 pasangan..baru kekal dan bahagia kut rasanya..

Yg pi bunuh diri tuh, kalo bukan Islam tak pa la,aku tak amik port sgt, tapi kalo beragama Islam tuh yg sedih sikit dengaq..macam takde pegangan agama ja, bunuh diri bukan leh selesai masalah pun, nanti azab dlm kubur lagi sakan duk kena..

Huhu takut...

CaPiQa said...

mabuk cinta juga dilarang memandu oke?
dont drink n drive. haha xD

kalau sudah rasa bagaimana rasa diputuskan dan juga rasa memutuskan, pasti mengerti lumrah putus cinta.

p.s: duwet lom cukup nak minang jijan ;p

Encik Azizan said...

sarah samz,

kawan ada makne kot.huu

Encik Azizan said...

akmar anuar,

sayang tu x salah tp jgn terlebih sehingga ada yang tidak menyukainya.

mekaseh akmar.

Encik Azizan said...

aduka,

btol tu bro, bnda2 cmni bnyk berlaku dikalangan mereka yang kurang didikan agama. bunuh diri bkn la jln penyelesaiannya.

Encik Azizan said...

roslan nazri,

pasai mabuk laut tu aku buat artikel lain.hahaa

jgn sebok ngn awek maxis jgak da la.huuu

Encik Azizan said...

farhana,

taw xpe, rajin itu amalan mulia.huu

klu mcm bard pitt kan,kompem la ssh nak berpisah.mmg setia abes.haha

Encik Azizan said...

noor afzan,

mungkin itu rezeki die. kite kena la pndai berdikari.ngee

Encik Azizan said...

nine,

bgs la klu kite sedar awal2 kn sebelum terlanjur. bunuh diri itu dosa besar.

pergh! da 2 kali ke bro?ajari la aku cmne nk jadi pria terhebat cm ko.huuu..
skrang cmne?masih berpunya?pape pon,semoga bahagia dengan nya.hee

Encik Azizan said...

capiqa,

mekaseh atas nasihat khidmat masyarakat tuh.mmg btol klu da name mabuk, buat bnda pon x jadi.bahayakn kesihatan.

ps:skrang da ada bape?huu

Framestone said...

dalam hidup bro baru sekali je bro jatuh cinta pd insan yang bergelar wanita... alhamdulillah tahan sampai la nie

bukan xpernah..tp tue dulu cinta monyet je... zaman memuda dulu... playboy gak dulu bro nie

out of topic--> nk jdkan one drop perfume as hadiah pun boleh..cuma belum ada idea nk wat contest pe huhuhuh...

ada cadangan x??

Encik Azizan said...

framestone,

bgs nye bro..moga trus bahagia la ngan org tersyang.hehe

playboy?hahaha..naseb baik x kasanova..ngeee

Along Arman said...

jatuh cinta? argh! benci dengan lelaki yang tak jujur..

Framestone said...

harap gitew la... bukan apa..kate org langit xselalu cerah... tapi alhamdulillah sampai la nie leh la tahan dgn dugaan..akan dtg kite xtau kan

out of topic--> he..23x xde idea nk wt contest pasl pe he...23x tp de jugak terlintas nk bg hadiah buat follower ke 200..tp entah la...

playboy dah la... nk kasanova usha http://x-casanova.blogspot.com kot he...23x

miss lolly a.k.a luvfareda said...

no komen. aku x fernah melalui bab2 futus-memutus lagik..

IxoR@ said...

hati-hati mabuk cinta....

bahaya!

elle said...

2x putus cinta gk... skrg solo... ehehehe... malas nk fikir cr pggnti... =p

dotblogspotdotkom said...

cinta itu buta... sebab tu org cinta suka MERABA-RABA....

azizan4444 said...

along arman,

siapa lelaki yang dibenci itu..aku kompius.heheee

jgn la marah.hidup mesti enjoy

azizan4444 said...

framestone,

btol tu..perkara akan dtg kite tak leh nak duga,so syukurlah dgn keadaan skrang ni.

pergh!bro kasi link mantap tu.haa

azizan4444 said...

lolly,

bgs la blom terjebak dalam masalah ini.semoga bahagia dan hargai satu sma lain.

azizan4444 said...

ixora,

hati hati di jalan raye jgak semasa bercinta.hehee

azizan4444 said...

eele,

hebat jgak elle ni..
xnak try lg ke?ad kekosongan di sini..jgn terlepas peluang keemasan ni.hehee

azizan4444 said...

dotblogspotdotkom,

patut la ramai anak muda yang tergadai maruah ye..kesian2.

KhairiL's said...

ntah la
x da sapa2 yg nk bercinta dgn aku lagi skrng ni

huhu

Iqone_Dinie said...

Salam jijan..hehe..post nie cam kenal jer la...hihi..bagus2..info yg bergune...

azizan4444 said...

khairil's,

aku simpati same ko bro.huuu
knape smpai cmtu skli jadinya..

kalau ko berminat,aku ley bg khidmat nasihat secara percuma bt kawan2.heee

azizan4444 said...

iqone_dinie,

knal cmne tu bro?heee...jgn riso entri ini xde kaitan dengan sesiapa dan tidak di plagiat.peace.

sesame.ngee

Ivy Metaga said...

kalo bercinta tak salah sebab semua orang pasti ingin merasai perasaan di sayang kan
cuma tu lah terpulang pada prinsip seseorang itu kan kan kan enchek laura hahaha..opsss

enchek zizan...lalala larriiiii...:p

Rantong said...

Cinta juga perlu diajar. Ajar bagaimana utk jujur, utk saling memahami, & sbg nya. Kalau tak, nafsu yg akan menguasai.

View Profile: Rantong™

azizan4444 said...

ivy metaga,

mmg x slh kalau bercinta. tp yg kita bincangkn mslh sesetgh nak blk pada ex.

ni msti x bace nih.hahaha

Encik Azizan said...

rantong,

setiap pasangn mesti hargai satu sama lain dan sentiasa menerima pendapat baru la cinta tu indah.

Ady Syam said...

berkawan biar seribu berkasih biarlah tak lebih dari 4, sebab lelaki buleh kahwin 4, hahahaha!!! :P

cinta.. huhuhu sukar untuk dinyatakan dgn kata².. tanya pada hati... tapi jgn terlalu ikutkan hati dan perasaan...

izzat aziz said...

selama pengalaman hidup aku selama 20 tahun.. dah empat kali aku "bercinta" hehe 3 kali perempuan yang minta putus.. dan satu ni dah nak masuk 2 tahun harap kekalah.. so aku rasa lelaki lebih setia.. :D

azizan4444 said...

ady syam,

sila kn jika anda mampu.jgn nanti hura hara jadinye.hahaa

luahan hati sorg insan yang da mengalami alam perkahwinan sentiasanya btol.heee

azizan4444 said...

izzat aziz,

pergh!20 thn 4 kali. makneya sorg 5 thn,so konklusi mula bercinta masa umur 5 thn la ye.huuu

Tfaaaaaa said...

uhuk uhuk..cintan pulak dah..

tfa xpenah ade ex-bf lg.so xtau la cemane rasenye.nk kne kejar mamat tu balik ke..nk kne carik lain ke..
hahaha

enasan said...

watpe nk ingat or tergila2kan ex...klu dia prnah kecewakan kiter...huhuhu


aku suka ..aku cinta dia..tp dia xnk kat aku...hahah cmne pula..

susah2...tp aku redha pasti semuanyer ade hikmah... leh ker ayat aku nie...

Encik Azizan said...

tfaaa,

nampaknya masing2 setia la ye.bgs2..tu la yg kita mahu.ngeee

Encik Azizan said...

enasan,

sesetgh org mmg x tergila2 ex ble da berpsh tp ad jgk yg x dpt nk trima. tu yg jd rumit..

kdg2 smpai marah ex die ada org len.x ke sengal namenye tu.haaa

ps:bole thn la ayt kamu tu..dramatis.huu

hanc said...

perh ape kan nie?? ex cmburu la namanyer huhuuh~~

azizan4444 said...

hanc,

cemburu,jeles dan sewaktu denganya.hehe

luvida said...

tergile kt ex..?
em x pyh la.
nnti repeat bnde yg sme..n clash ag.
huhu..~

azizan4444 said...

luvida,

mcm pernah je..huuu

luvida said...

adeh. tu nasihat owg tua.
tp luvida x dgr.
then btol2 jd :P
pdn muke

azizan4444 said...

luvida,

huu..xpe,jdikan bnda tu sbgai pengajaran..ngee

nofeel said...

setiap manusia ade perasaan nih..
mungkin ak x.. no feel..
haha.. ade la.. huhu..

azizan4444 said...

nofeel,

kalau xde perasaan bkn manusia kot..dinasour ke pe?hahaha

Anonymous said...

LOVE LOVE AND LOVE! This is the word that most people young or old are uttering nowadays. Do we really know the meaning of love? When girls are small they cry, "Toys, toys!" and when they grow up they cry "Boys, boys!"

SyamZone said...

Bercinta x salah tp agak2 la...Jgn smpi kena rasuk dgn cinta dh la....haha...

Post a Comment

Nak komen? Silakan.