Theme Baru & Cinta


Sudah beberapa hari belog ini tak berupdate, hari ini pasti menjadi suprise kerana aku sudah tukar blogspot theme yang baru. Suprise sangat ke? arghh, tak kisah la. Kalau nak dibandingkan dengan mereka yang pakai wordpress mungkin itu lebih [....]

Sudah beberapa hari belog ini tak berupdate, hari ini pasti menjadi suprise kerana aku sudah tukar blogspot theme yang baru. Suprise sangat ke? arghh, tak kisah la. Kalau nak dibandingkan dengan mereka yang pakai wordpress mungkin itu lebih cantik dan lagi suprise kan. Kali ini, aku nak kongsi sedikit pasal cinta dan masalah cinta pada masa sekarang.

Cinta Oh Cinta! Sungguh manis bila cinta itu di hargai..tetapi memang susah untuk sesebuah cinta itu dihargai sekiranya kita tidak pernah dan pandai untuk menghargainya. Aku yakin anda yang membaca entri ini pernah mengalami perasaan cinta dan tahu apa itu cinta. Ramai juga yang tahu bagaimana nak meluahkan kata kata cinta. Tetapi adakah anda tahu apa itu cinta yang sebenarnya.

Cinta? Cinta itu suci, mahal dan tinggi tarafnya. Sifat cinta itu sempurna. Jika tidak, cinta akan cacat. Itulah cinta sebenar cinta. Rasa cinta sedia wujud di dalam jiwa manusia sejak manusia itu lahir ke dunia. Cuma manusia akan melalui tahap-tahap kelahiran cinta bermula dari cinta kepada belaian ibu, membawa kepada cinta kepada kekasih dan akhirnya setelah puas mencari cinta suci, maka akan cinta kepada Tuhan. Wujudnya cinta itu tidak dapat dilihat tapi dapat dirasa dan cinta sebenar cinta itu suci murni serta putih bersih.

Oit zizan! tadi cakap nak kongsi pasal masalah cinta. Mane nya? Oops, sori sori. Begini la kalau budak genetic bercerita pasal cinta, sampai motif utama tajuk pun diabaikan..he he he ! Tuan tuan dan puan puan pernah tak mengalami masalah cinta? mengapa? kenapa? Bukankah cinta itu indah, mengapa perlu ada masalah.

Sebulan yang lepas, sedang aku menghirup udara segar yang dikelilingi monyet monyet yang amat kiut, aku didatangi seorang kawan baik. Kami lepak sama. Hampir 10 minit sembang, aku diajukan soalan yang agak pelik..' encik, ko boleh tolong aku tak? sekali ni pon jadi la..boleh tak bagi aku pinjam duit.'. Aku pun kehairanan..so, aku tanye la dia balik masalah pe kan. Dia jawab masalah peribadi dan harap aku dapat tolong dia. Aku tanpa berfikir panjang dengan relanya menghulurkan duit kepadanya. Setelah dapat duit itu, dia mengucapkan terima kasih dan akan bayar secepat mungkin dan terus berlalu.

Sepanjang sebulan itu aku tak mengerti apa masalah sebenar yang dialaminya. Hinggalah 2 hari yang lepas, seorang lagi kawan aku memberitahu yang si Mamat tu ada masalah cinta. Dah beberapa hari asyik berkurung dalam bilik. Rupa rupanya dia telah berpisah dengan pasanganya dan duit yang dipinjamnya dari aku itu adalah untuk belanja pasangannya itu. Oh! sungguh dahsyatnya cinta. Sampai orang disekeliling turut terlibat. Bagaimana pula dengan anda? Aku harap cerita itu menjadi contoh dan sama sama pelajari mana yang baik dan dijadikan iktibar.

Cukuplah setakat ini dulu, kalau diikutkan sampai dua tiga pages pun tak cukup bila bercakap pasal cinta. Penulis juga mengalami perasaan cinta yang amat dahsyat iaitu cinta kepada ibu tersayang. Selamat Hari Ibu buat ibuku tercinta..Maaf sebab lambat wish yek. Susungguhnya anakmu ini amat menyayangimu dan menghargai jasa jasa ibu sejak dari lahir sampai la anakmu ini menoktahkan entri ini. Babai..

39 comments:

Khairul said...

define "cinta"

milimilo said...

cinta tu subjektif..tp,kalau betul caranya,cinta tu indah ;)

░♥si lampu neon♥░ said...

adoi. kasik balik wo duit tuuuu

Encik Azizan said...

khairul,

Kata pujangga cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus mengendalikan tindakan. Sungguh, Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat. Cintalah yang mampu melunakkan besi, menghancurkan batu karang, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta (Jalaluddin Rumi).

Namun hati-hati juga dengan cinta, karena cinta juga dapat membuat orang sehat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para pecinta palsu. Cinta yang tidak dilandasi kepada Allah. Itulah para pecinta dunia, harta dan wanita. Dia lupa akan cinta Allah, cinta yang begitu agung, cinta yang murni.

Cinta Allah cinta yang tak bertepi. Jikalau sudah mendapatkan cinta-Nya, dan manisnya bercinta dengan Allah, tak ada lagi keluhan, tak ada lagi tubuh lesu, tak ada tatapan kuyu. Yang ada adalah tatapan optimis menghadapi segala cobaan, dan rintangan dalam hidup ini. Tubuh yang kuat dalam beribadah dan melangkah menggapai cita-cita tertinggi yakni syahid di jalan-Nya.

Tak jarang orang mengaku mencintai Allah, dan sering orang mengatakan mencitai Rasulullah, tapi bagaimana mungkin semua itu diterima Allah tanpa ada bukti yang diberikan, sebagaimana seorang arjuna yang mengembara, menyebarangi lautan yang luas, dan mendaki puncak gunung yang tinggi demi mendapatkan cinta seorang wanita. Bagaimana mungkin menggapai cinta Allah, tapi dalam pikirannya selalu dibayang-bayangi oleh wanita/pria yang dicintai. Tak mungkin dalam satu hati dipenuhi oleh dua cinta. Salah satunya pasti menolak, kecuali cinta yang dilandasi oleh cinta pada-Nya.

Di saat Allah menguji cintanya, dengan memisahkanya dari apa yang membuat dia lalai dalam mengingat Allah, sering orang tak bisa menerimanya. Di saat Allah memisahkan seorang gadis dari calon suaminya, tak jarang gadis itu langsung lemah dan terbaring sakit. Di saat seorang suami yang istrinya dipanggil menghadap Ilahi, sang suami pun tak punya gairah dalam hidup. Di saat harta yang dimiliki hangus terbakar, banyak orang yang hijrah kerumah sakit jiwa, semua ini adalah bentuk ujian dari Allah, karena Allah ingin melihat seberapa dalam cinta hamba-Nya pada-Nya. Allah menginginkan bukti, namun sering orang pun tak berdaya membuktikannya, justru sering berguguran cintanya pada Allah, disaat Allah menarik secuil nikmat yang dicurahkan-Nya.

Itu semua adalah bentuk cinta palsu, dan cinta semu dari seorang makhluk terhadap Khaliknya. Padahal semuanya sudah diatur oleh Allah, rezki, maut, jodoh, dan langkah kita, itu semuanya sudah ada suratannya dari Allah, tinggal bagi kita mengupayakan untuk menjemputnya. Amat merugi manusia yang hanya dilelahkan oleh cinta dunia, mengejar cinta makhluk, memburu harta dengan segala cara, dan enggan menolong orang yang papah. Padahal nasib di akhirat nanti adalah ditentukan oleh dirinya ketika hidup didunia, Bersungguh-sungguh mencintai Allah, ataukah terlena oleh dunia yang fana ini. Jika cinta kepada selain Allah, melebihi cinta pada Allah, merupakan salah satu penyebab do’a tak terijabah.

Bagaimana mungkin Allah mengabulkan permintaan seorang hamba yang merintih menengadah kepada Allah di malam hari, namun ketika siang muncul, dia pun melakukan maksiat.

Bagaimana mungkin do’a seorang gadis ingin mendapatkan seorang laki-laki sholeh terkabulkan, sedang dirinya sendiri belum sholehah.

Bagaimana mungkin do’a seorang hamba yang mendambakan rumah tangga sakinah, sedang dirinya masih diliputi oleh keegoisan sebagai pemimpin rumah tangga..

Bagaimana mungkin seorang ibu mendambakan anak-anak yang sholeh, sementara dirinya disibukkan bekerja di luar rumah sehingga pendidikan anak terabaikan, dan kasih sayang tak dicurahkan.

Bagaimana mungkin keinginan akan bangsa yang bermartabat dapat terwujud, sedangkan diri pribadi belum bisa menjadi contoh teladan

Banyak orang mengaku cinta pada Allah dan Allah hendak menguji cintanya itu. Namun sering orang gagal membuktikan cintanya pada sang Khaliq, karena disebabkan secuil musibah yang ditimpakan padanya. Yakinlah wahai saudaraku kesenangan dan kesusahan adalah bentuk kasih sayang dan cinta Allah kepada hambanya yang beriman…

Dengan kesusahan, Allah hendak memberikan tarbiyah terhadap ruhiyah kita, agar kita sadar bahwa kita sebagai makhluk adalah bersifat lemah, kita tidak bisa berbuat apa-apa kecuali atas izin-Nya. Saat ini tinggal bagi kita membuktikan, dan berjuang keras untuk memperlihatkan cinta kita pada Allah, agar kita terhindar dari cinta palsu.

Dan Allah tidak akan menyia-nyiakan hambanya yang betul-betul berkorban untuk Allah Untuk membuktikan cinta kita pada Allah, ada beberapa hal yang perlu kita persiapkan yaitu:

1) Iman yang kuat

2) Ikhlas dalam beramal

3) Mempersiapkan kebaikan Internal dan eksternal. kebaikan internal yaitu berupaya keras untuk melaksanakan ibadah wajib dan sunah. Seperti qiyamulail, shaum sunnah, bacaan Al-qur’an dan haus akan ilmu. Sedangkan kebaikan eksternal adalah buah dari ibadah yang kita lakukan pada Allah, dengan keistiqamahan mengaplikasikannya dalam setiap langkah, dan tarikan nafas disepanjang hidup ini. Dengan demikian InsyaAllah kita akan menggapai cinta dan keridhaan-Nya.

Encik Azizan said...

milomilo,

mmg btol,cinta adalah subjektif..same jgak dengan umur kita.adakala org pggl kite abang adakala juga pakcik biarpon umur tetap same ketika itu..

sekiranya cinta itu dihargai amatlah indah untuk dinikmati..

Encik Azizan said...

si lampu neon,

sedey ni..bnyk gak kasi artu...huuu

cikeYda said...

rindu plak mau becinta.. hahahahahhah

Cik AniS GalaxY said...

tin susu pandai bercinta ker
nk bercinta gak la

Ivy Metaga said...

chantek layout baru nih, simple dan menarik, sederhana kan lebih baik..

psssttttt...mane chenta hati zizan si lisa tuh hahahaha..

miss lolly a.k.a luvfareda said...

grrrrr..

sedey.

lolly x penah melalui pengalaman CINTA BERSAMA KEKASIH.

ahahaha.

yo2 aje..

heheeee..


p/s: wah, definisi cinta amat panjang. 10 markah utk anda!

my name is Ain said...

"perlu ke berkorban demi cinta?
sebab kdg2 bila kita berkorban segala2nya demi cinta, cinta tu yg akan mengorbankan kita.."
petikan dr ucapan siapa ntah, a human with no name..

uhuhu

Encik Azizan said...

cikeyda,

jgan simpan cinta tu..
rindu asmara ni bahaya, bole bt gler taw..huuu

░♥si lampu neon♥░ said...

tuntut arr!! dush!!

Encik Azizan said...

cik anis galaxy,

tin susu pun pandai bercinta..ingt manusia je ke pandai..ngeee

Encik Azizan said...

ivy,

thanks ye..

lisa?ad je die tuh..bz skit..haha

Encik Azizan said...

si lampu neon,

nnati la tuntut, bg die tenang dulu

zaki said...

lawa theme ni... kalau ubah lagi ikut citarasa awk. lagi gempak sehhhh

teMan said...

wahh dh tuko cat baru..
bersihnye blog neh..
ghase luas jek bijik mate :p

Encik Azizan said...

zaki,

mekaseh bro..mungkin di update atau di tuka len themenya..
hehee

Encik Azizan said...

teman,

hoho, nmpknye makin luas la mata teman lps ni..sng nk skodeng lagik.

he he he!

miss_eliana said...

wah.. da mcm pujangga chenta da nie zizan define cinta..ekeke..

mmg org sanggop wat mcm2 kerana cintakan manusia... tapi utk dapatkan cinta Allah, ade dowang sanggup usaha gitu? xramai kan.. ngee~

=)

~miszirdawaty~ said...

aiyOp~

Encik Azizan said...

miss_eliana,

mmg btol,orang sanggup buat ap saje untuk mndapatkan cinta sesama manusia sehingga snggup melibatkan orang lain..

Seri Hani said...

cinta buat aku malu sendiri...!! : P

pauhputik said...

En Azizan, pinjam wit, nok tubik nga gewe pete nie.............

penulis cyber said...

cinta...

susah dicari...

mudah dilupai...

hasni said...

cinta??
sng sush dcari
susah jgak dilupakan
itu bg hasni la
seyes
hehe

Eazy Izzuddin said...

ohoho...
chenta oh chenta...
=D

Encik Azizan said...

pauhputik,

sape sape nak pinjam duit lpas ni kna ad syarat dah mcm along..
he he he

Encik Azizan said...

hasni,

kalau semua mcam hasni kan bagus..
xde la nak bergaduh je..

pape pon semoga hasni bahagia dan kekal dgn si dia:)

Nine said...

aku tak pernah bercinta zan..
ekjas awek kat aku sorang..
Haha..
Gurau jerk..

Encik Azizan said...

nine,

utk nine,bkn stakat sorg...4 pon bole..
br la ckp kuota..hak hak hak!

zai said...

cinte mkin lame mkin pudar buat aku..huhu..

mohdisa said...

salam, mcm mana nak adakan link2 seperti artikel wajib dibaca di bawah setiap entri mcm tu?

Encik Azizan said...

mohdisa,

salam,nak bt yg related entri tu ek..sng je..searc kt google tutorial membuat related posts..bnyk ley dpt kt blog2 tips n tricks kt sane.

mohdisa said...

@Encik Azizan, cis...malas nyer aku...hehe

AkuAyie said...

hehe baru taw ko ada blog cmnih.. igtkan sal video jek... =))

azizan4444 said...

akuayie,

yup,cni pun ada..di mana jua ku berada.
hik3

hanum said...

It's nice, simple one. I like it. Nice to know you ^_^

Post a Comment

Nak komen? Silakan.