Tanya Zizan ; Apa Itu Tumor?


Dewasa kini, mungkin ramai yang mengetahui tentang bahaya tumor dan kesannya tetapi ramai di kalangan kita sekarang yang lebih suka bercakap mengenai isu isu semasa, dunia artis, dan yang paling hangat diperkatakan sekarang adalah mengenai isu politik di negeri Perak. Swine Flu juga antara isu hangat yang merisaukan dunia masa pada masa kini. Malaysia juga tidak [....]

Dewasa kini, mungkin ramai yang mengetahui tentang bahaya tumor dan kesannya tetapi ramai di kalangan kita sekarang yang lebih suka bercakap mengenai isu isu semasa, dunia artis, dan yang paling hangat diperkatakan sekarang adalah mengenai isu politik di negeri Perak. Swine Flu juga antara isu hangat yang merisaukan dunia masa pada masa kini. Malaysia juga tidak terlepas dari masalah ini. Swine Flu merupakan salah satu topik yang hangat dibincangkan di twitter. Tidak lupa juga mengenai isu bola sepak yang semakin rancak di pentas dunia.

Berbalik pada persoalan kita kali ini, apakah yang anda tahu mengenai tumor? Tumor (berasal dari perkataan Latin) yang bererti 'bengkak', merupakan salah satu dari lima ciri radang (inflamasi). Tumor tidak sinonim dengan kanser yang mana tumor boleh dikategori sebagai benign, pre-malignant atau malignant manakala kanser didefinisi sebagai malignant.

Berikut adalah di antara 3 jenis tumor yang berbahaya dan boleh diklasifikasikan sebagai mengerikan.

Kes 1: Jose, Lelaki Tanpa Muka



Jose merupakan salah seorang penghidap tumor muka yang berbahaya dalam sejarah perubatan. Lelaki berasal dari Portugal ini memerlukan pembedahan yang drastik kerana tumor ini sangat bahaya dan boleh menyebabkan kematian. Lelaki ini terpaksa terbang ke UK untuk berbincang dengan doktor pakar bagi membuang tumor yang dihidapinya itu. Demi emaknya, dia sanggup menolak untuk menjalani pembedahan tersebut kerana agamanya dia tidak boleh melakukan transfusi darah. Walaubagaimanapun pihak doktor berusaha untuk membuang tumor tersebut tanpa melibatkan transfusi darah.

Kes 2: Phuon, Juga Mengalami Tumor Muka (No Luck)



Phuon lelaki berusia 27 tahun mengalami tumor muka sejak beliau berumur 7 tahun. Tumor ini membesar ke sebelah pipi kirinya, termasuklah telinga dan mata kirinya dan ini menyebabkan beliau terpaksa menerima hakikat dan tidak boleh merasai kehidupan normal seperti manusia lain. Beliau telah menjalani tiga kali pembedahan tetapi tumor ini tumbuh kembali dan semakin membesar. Kes ini adalah satu kes yang agak sukar untuk diubati.

Kes 3: Chantal S├ębire: menghidapi Sthesioneuroblastoma, Mati Melalui euthanasia



Chantral Sebire, seorang pesara guru dari France mengalami easthesioneuroblastoma, dan ia merupakan salah satu kanser yang jarang dijumpai. Pada tahun 2000, beliau telah menjalani diagnosis dan kanser ini amat jarang di jumpai, hanya 200 kes dalam masa 20 tahun yang lepas. Beliau menolak sebarang rawatan semasa diagnosis bagi mengelakkan sebarang risiko. Pada Mac 21, 2008, beliau ditemui mati di rumahnya.

Demikianlah serba sedikit info mengenai tumor dan kesan kesannya kepada manusia yang boleh kita kongsi bersama. Mungkin banyak lagi info yang saya tidak nyatakan di sini. Cukuplah untuk kali ini. Sama samalah kita megambil iktibar dan mengambil langkah awal jika berlaku sedemikian. Salam.

45 comments:

KhairiL's said...

mengerikan aku tgk kes yg no 1 tu

anyss said...

ngeri..

Akmar Anuar said...

hurm...ape yg akmar blaja, tumor tu tak merbahaya sebab die tak merebak kat tempat len..tapi kalo kanser tu die merebak..

sbb tu kalo ade orang dpt kanser kene buang cpt2 sebab takut die merebak kt tmpt len..

azizan4444 said...

akmar anuar,

btol tu.sebab tu tumor berlainan dengan kanser.
bgs ley kongsi info ngan doktor.ngeee

FATIN kiddy said...

sungguh menakutkan.. adekah tumor melibatkan genetik seseorg?

Akmar Anuar said...

tumor? genetik? hurm....leh jugak tuh..so better cek kalo ade mak ayah or atok nenek or saudara mara ade tumor/kanser...takut2 kte lak dpt...mintak2 dijauhkan sume tu...amin!

azizan4444 said...

fatin,

dc akmar da jawab tu.hehe.zizan blaja genetic 3 thn nih tp x mndalam sgt pasal bnda nih.

so, same2 la kongsi ilmu k.
he he he!

Nine said...

uih..bahaya gak tumor nih...
sian aku tengok yg cikgu france tuh..
nak jadi alien sikit2 dah..

azizan4444 said...

akmar anuar,

mekasih doc.hehe1

░♥si lampu neon♥░ said...

awww subhanallah. alhamdullilah kita patut bersyukur dgn nikmat yg ade,

Eazy Izzuddin said...

huhu
ngeri tul tgk
huk3
alhamdulilah ku sehat ...
=D

FATIN kiddy said...

tq doc akmar anuar n zizan gak coz membangkitkan isu mcm nie.

hanc said...

aa.. nyeri2.. harap dalam family x jadi cam tu la.. doakan untuk semua org seislam kite terutamanye... moga2 la berkurangan penyakit2 yang berbahaya seperti tu
...

hanc said...

kan zizan kan

azizan4444 said...

nine,

mmg bnyk bro, x larat aku nak taip semua..hehe
juz untuk info je tu..
hehe!

azizan4444 said...

hanc,

btol tu hanc,mntak dijauhi.
swine flu lagi la mntk dijauhi.

bahaya tul smpai megakibatkn kematian.

hanc said...

aa. tu lagi satu yang terbaru.. perh.. bahaya2.. nie la akhir zaman??

aduka said...

alhamdulillah aku dijauhi dari tumor..

=)

matju@pauh said...

ngerinyos..... mintak2 la kita dijauhi dr nyakit lg nie...... boh ni no kawe 014-8391936.... miskol la 6t deh..... male n kawe tido awl sket... esok ada urusan hok x brp nok rasmi kn wat........ kim slm ko vale....

IxoR@ said...

Minta dijauhkan penyakit sebegitu....

Amin.

Sarah Samz said...

kesian la. :'(

Roslan Nazri said...

huh bahaye ni..sape agak2 rase cam terkene ni..pada awl2 kene buang dah siap2..bahaye..sy ade kawan yg dah berjaye buang..alhamdulillah selamat..

my name is Ain said...

err..
Doktor Azizan..

sweet2..HAHA

NieSah said...

takot lah!!!
blog boleh menyebabkan semua nih ke...
waaaa!!takut2..da la blog itu addictive

miss lolly a.k.a luvfareda said...

*si pauh siap bg no fon?

muhahahahaha.

takot r tgk pic2 tuh!

hasni said...

erm
sian mereka2 ini
sepatutnya mereka berusaha mnyembuhkan dr

ubey said...

huuu~ cuak beb. cmne ah diorg jalani hidup2 seharian

mohdisa said...

salam bro, sorry. aku ada kat ofis skg ni. tak sempat nak baca entri ni lg. then shoutbox tak kuar la plak..hehe

Ivy Metaga said...

hmm..takut tgk...

mohdisa said...

pic time bila...aku pun dah lupa aku g bila..tahun lepas la...

azizan4444 said...

fatin,

welcome..ngee

azizan4444 said...

niesah,

so lpas ni kna kurang2 la ek..heee!

azizan4444 said...

miss lolly,

amik la klu nak ngorat die. ha ha ha!

azizan4444 said...

ubey,

tu la psl..mmg seksa la..kesian

milimilo said...

erk,gmbr2 yg menakutkan..cuak je tengok lor

mohdisa said...

bro, aku baru dpt baca entri ni. serius mengerikan. kini aku berasa amat bersyukur sgt sebab dijauhkan segala penyakit buat masa ini. terima kasih juga atas info ini.

KampungBoy said...

Pergh...
ngeri jugak sekali pandang
mntak2 dijauhkan

julietANNA said...

ngeri gila.
alhamdulillah xkena mcm ni.syukur!

Adry said...

uish... semuanya mengerikan...

~miszirdawaty~ said...

tumOr ngn kanser sama bahaya.
lalala~

rezKY p-RA-tama said...

astagfirullah,,,,,,
amit2

babymiLosh said...

eiYuuuuu~~
(tutup mata sebelah)
tatutttt~~

Nine said...

Jijan demo gi mana lama dop on9..
Huhu..
Demo dah grad kan ?

sickchild said...

woii seram gila duh menatang ni.
hahhahaha.
ape punca kene tumor?

Anonymous said...

tumor and kanser????
hurmmm due2 ketumbuhan...mmg btl tuomr adela ketumbuhan jinak n kanser ganas..but scientific term is..

tumor itu adalah ketumbuhan benigna
kanser itu adalah ketumbuhan malignan yg selalunye hanya dikesan bile da peringkat metastasis..itu pn sbb simptom da mule timbul..

aku pn blaja genetik gak...ade je aku blaja sal mende alah ni...n its a fact..just google it.

Post a Comment

Nak komen? Silakan.