Tin Susu '87 Suka Permainan Tradisional

Jumaat-24 April..Hari yang amat membosankan, nak study pun rase xde semangat..xtaw la knape.Dalam kebosanan yang teramat sangat ni aku terbaca plak pasal permainan tradisional...Alangkah menariknye kalau aku masih di alam kanak kanak dan bersama kawan kawan yang comel comel dan hepi hepi semuanya bermain permainan tradisional ini.

Mase kecik kecik aku memang suke sangat dengan permainan tradisional ni..xtaw la knape mungkin permainan ini tak membosankan aku. Permainan yang selalu aku main mase kecik kecik dulu agak pelik jgak..Mungkin korang semua pernah bermain permainan tersebut..

Aku nak kongsi ngan korang semua permainan yang selalu aku main ni..Antara permainan yang aku paling suke ialah rebut tiang..Korang tau x permainan tu?
Permainan ini boleh dilangsungkan dengan jumlah pemain yang sedikit atau ramai. Kesemua pemain mesti berkumpul di tengah-tengah permainan iaitu pada kedudukan sama jauh dengan semua tiang. Masing-masing mencakung dalam satu bulatan dengan kedudukan menghadap ke dalam bulatan. Apabila dikira 1, 2, 3 dengan cara berjalan itik, masing-masing berlumba-lumba menuju ke mana-mana tiang pilihan. Siapa lambat dia tidak dapat tiang untuk dibuat "rumah". Maka bermulalah kemelut merebut tiang dalam permainan merebut tiang ini. Dalam permainan rebut tiang, pemain, gelaran juara pastinya mencerminkan kehebatan pemain. Juara ialah pemain yang tidak pernah kehilangan "rumah" iaitu tidak pernah menjadi perebut tiang. Pemain ini tentu tangkas pergerakkannya untuk berlari merebut tiang dan tajam penglihatannya untuk mengintai peluang yang sesuai.

Sekolah merupakan tempat aku bermain bersama kawan kawan. Mungkin sekolah aku dulu terlalu banyak tiang kot..muahaha..Waktu yang paling sesuai kitorang main adalah sebelum bermulanya kelas fardu ain sambil menunggu ustaz aku yg slalu datang lambat..Aku pernah sekali terhantuk tiang semasa main..terus pengsan..kuat jgak ak langgar tiang masa tu..seingat aku itulah pertama kali aku pengsan dan kali terakhir sampai arini..Kalau korang nak tau permainan ini akan berakhir apabila masing masing sudah keletihan.



Selain itu,aku juga suke permainan laga biji getah..Dulu aku tinggal di kawasan kampung yang dipenuhi pokok getah..Oleh sebab terlalu bosan,maka wujudlah permainan yang amat menarik ini dan sesiapa yang tak biasa main boleh bengkak tangan dibuatnya. Selepas aku pindah ke kawasan yang lebih maju sikit,nak kata bandar tak juga mungkin pekan la kot aku dah tak main permainan ni.

Bagi aku mase tu tak kira permainan ape janji menggembirakan..betul tak?Dalam permainan laga biji getah ini, kekuatan dan ketahanan tempurung dan ketahanan inilah yang hendak diuji. Permainan laga biji getah ini hanya sesuai untuk kanak-kanak lelaki sahaja. Ini kerana untuk memecahkan biji getah itu memerlukan tenaga yang banyak dan tapak tangan yang kuat. Dari segi teknik, permainan ini agak pasif tetapi mendedahkan kepada kecederaan tapak tangan sekiranya kurang berhati-hati. Permainan ini hanya memerlukan kekuatan tapak tangan semata-mata. Berdua pun sudah memadai untuk menyempurnakan permainan ini. Namun penglibatan lebih ramai pemain pastinya lebih menyeronokkan.


Permainan seterusnya lagi menarik.Ia melibatkan tin susu yang kosong..Mungkin sebab itu juga aku namakan blog aku ni Tin Susu '87..87 tu tahun aku di lahirkan..Permainan ini di beri nama tuju pot..mungkin namanye berbeza dengan tempat korang.

Permainan ini adalah mudah dimainkan, tin susu disusun membukit di tengah padang oleh kumpulan A manakala pemain kumpulan B pula membuat balingan. Sekiranya susunan tin itu jatuh akibat lontaran bola tersebut, maka pemain kumpulan A akan cuba merebut bola itu dengan tujuan membalingkan kepada salah seorang ahli kumpulan B sebelum mereka sempat menyusun semula tin itu. Sementara itu, pelontar tadi hendaklah menyusun semula tin tersebut secepat mungkin dan boleh ditolong oleh rakan-rakan sekumpulan dengannya.

Ini memerlukan kebijaksanaan para pemain untuk bekerjasama. Jika pelontar tadi berjaya menyusun semula tin-tin itu sebelum kena baling daripada kumpulan A, maka kumpulan B mendapat satu mata. Jika pemain kumpulan B terkena balingan daripada kumpulan A maka pelontar itu dianggap "mati" dan pemindahan balingan pula berpihak kepada kumpulan A. Andainya bola yang dilontarkan ke susunan tin itu dapat disambut sebelum mencecah tanah, maka ke semua pemain kumpulan B dikira "mati".

Perkara berikut akan berulang sehinggalah salah satu kumpulan mendapat kiraan mata yang tertinggi dalam masa yang ditetapkan atau kedua-dua kumpulan sudah bosan untuk meneruskannya.


Itulah antara permainan yang paling aku suka mase kecik kecik dulu..sesape yang minat permainan tradisional ni sile sile la kongsi bersama.

33 comments:

ubey said...

hoho.. mse kecik2 lu main menan tu la. nti mse hadapan, blogger2 kite mst cte ttg permainan tradisional dengan psp, ps3. haha

Ady Syam said...

teringat aku masa sekolah rendah dulu suka main rebut tiang tu... ngeee.. pegi sekolah smart jer... dah balek huhuhuhu serabai!

mamma mia! said...

x leh blah siap ade gmbr lg tuh.. haha! aku suke main jan jan jale jan jale itik aym, brpe lubg kncil 150 pggil cik minah mkn sireh mulut merah.. aku x tau tajuk game ini. but i like it. eh ko main cop tiang? iyu bkn game bdk pmpuan ke? lalala~

Encik Azizan said...

ubey,
2 la psl..yg permainan tradisional cmni xtaw nk paggl pe daa..
hahaha

Encik Azizan said...

ady,
taw xpe bro..pegi sekolah bukn maen hensem lg..siap rambt sikat tepi lg tp ble balik baju yg putih jd kelabu asap sudah

muakakaka

Encik Azizan said...

mamma,
ko pggl cop tiang ke?huhuhu
perempuan pon main ek.pergh!ngatkn permainan utk laki je..xtaw la plk pompuan pon main...

Ivy Metaga said...

hahaha..pengsan langgar tiang, nih mst masa lari tuh tutp mata zizan ni smpi tiang di langgar hehe,
aah permainan dulu masa kecik2 mmg best..skrg jrg tgk budak2 main kan..

nazz said...

he he he... ko buat aku teringat masa aku kekecik la.. maklumlah org kampung... permainan pun cara kampung.. tapi besstttt..!! nostalgia btul..

Encik Azizan said...

ivy,
tutup mata tu tak juga,tp main mase hjn..
licin punye psl la.heheeh

aDuKa イスラム教 said...

aku suka permainan 'pepsi kola'.. sepak2 kaki kawan2.. hahaha.. bodow jew game tuh.. =P

Pert Alpah said...

dulu2 biji getah tu senang je dapat kat belakang rumah aku seronok! TAPI PART MAIN AKU X PANDAI aku tolong kumpul jer tuk kAWAN2 AKU HEHE

Encik Azizan said...

nazz,
tu la pasl bro,permainan kampung ni menyeronokkan walaupon nampak mcm biase je kn..

Encik Azizan said...

aduka,
game pe tuh bro,mcm pna dengar tp xtaw da ke tak game tu..
heheh

Encik Azizan said...

pert alpah,
hahaha..bgs2..tlg kawan kawan katekan..
muahehehe

tqa said...

sama la!!
tiga2 permainan ni sy main.
laga biji getah tu pun main jg.. haha..
siap pegi masuk kebun getah jiran lg, carik biji getah tu..
blek rumah ada lebam. mak ckp kena sedut oleh hantuuuu... huhuhu

inspirasiizra said...

tin susu tun macam permainan baling selipar kan,,
hmm,
boleh x gtau
camne cik azizan buat page number kat blogspot nie,,

Encik Azizan said...

tqa,
bahaye tul tu klu smpai kena sedut oleh hantu tu..
hehehe

Encik Azizan said...

inspirasiizra,
same la tu ngan permainan baling selipar tp yg ni pakai bola..

bole je..no prob..:)

Cookie Monster said...

ika suke ps2!
hahaa
tradisional ke?
lalala~
eh tak2..dulu suke gile men congkak
pastu men galah panjang
waaaaaaa
bole gegar 1 kmpung jerit2 sbb kene tgkap
mehehe

Encik Azizan said...

cookie,
tradisional gak tu,tp kn tggu 20 thn lg la cik ika..hehee

same la kite,mmg gler gak galah pnjang mase kecik2 tp bnyk sgt nk list kt cni..hehehe

bd fabregas said...

rebut tiang tu xpnh main le plak.. laga biji getah mmg selalu & yg tin susu tu lak aku tukar ngan selipar jd main baling selipar..

Encik Azizan said...

bd,
same la tu main pakai selipar..
permainan yg amat kreatif ni..smua bnda leh pakai..
muahahaha

moonie said...

haha kat blakang umah aku dulu der pokok getah

penah la g kutip buah getah..tringat aku di zaman mudo2 lu...huuu

MoOnEy said...

wah,rindu ah zaman kanak2,
tp men tuju pot 2 bende??
kt tanah merah je ea ade game 2??
hehehehehe...

Encik Azizan said...

moonie,
maen buah getah gak ke..
muahahah

Encik Azizan said...

mooney,
tanah merah sume ad..haha
game tu baling pakai bola..
guna tin susu..

Dzulfikri zulkiflE said...

aKU PLNG SUKE FAKTA SKULA ADELAH TEMPAT UNTK BERMAIN..HOHO

kEy said...

yeahhhhhhh~
tapi mane galah panjang ni!
key ske main tu gak!
hehe~!

Dzulfikri zulkiflE said...

key,galah pnjang tok org tnggi jek,so,sori la...hoho

Encik Azizan said...

dzul,
hahaha..mmg sekolah paling sesuai tuk bermain..
banyk tiang plk tu..
muahaha

Encik Azizan said...

key,
same la kite..zizan mnt galah panjang gak..tp bnyk sgt nk list kt cni.
hehe
so,share2 la ek pengalaman tu..
ngeee

dzul,
utk yang kaki pnjang..sng nak lompat..haha

milimilo said...

erm..permainan tradisional ape ek..dah lupe..hehe..lyn game dlm computer jah..tp, seumur idop,xpnah men layang2,sdey2 :(

Encik Azizan said...

milomilo,
huhu..bia btol tu...klu layang2 zizan men kt bendang swah padi..huhu

Post a Comment

Nak komen? Silakan.