Kelantan Perkenal "Pasar Serawe" Pamer, Jual Barang Antik

Salam semua. Lame sudah gwe tak update blog ni. Kali ini gwe ingin berkongsi berita menarik dengan pengunjung blog ini. Berita menarik tersebut ialah kerajaan Kelantan memperkenalkan "Pasar Serawe" bagi mempamer dan menjual barang-barang antik yang mempunyai nilai estetika dan sejarah tradisional. Ini merupakan satu lagi keistimewaan kepada rakyat Kelantan.


Berikut ialah berita penuh yg gwe dapat dari bernama mengenai Pasar Serawe ini.

KOTA BAHARU, 30 Jan (Bernama) -- Kerajaan Kelantan melalui Perbadanan Muzium Negeri Kelantan (PMNK) memperkenalkan "Pasar Serawe" bagi mempamer dan menjual barang-barang antik yang mempunyai nilai estetika dan sejarah tradisional.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kebudayaan dan Pelancongan Negeri Datuk Takiyuddin Hassan berkata langkah itu bertujuan untuk memulihara barangan berunsur sejarah daripada pupus supaya dapat dihayati generasi akan datang.

"Konsep "Pasar Serawe" ini lebih kepada mempamer dan menjual barangan antik yang mempunyai nilai-nilai estetika dan tradisional masyarakat negara ini kepada masyarakat umum," katanya kepada pemberita sempena pelancaran pasar berkenaan di bangunan Muzium Negeri, di sini Sabtu.

Hadir sama kurator muzium berkenaan Datuk Salleh Mohd Akib dan Pengarah Muzium Negeri Mohd Fauzi Mat.

Takiyuddin yang juga Pengerusi PMNK berkata dengan pelancaran pasar itu menambah satu lagi produk baru muzium negeri ini dalam usaha menarik pelancong melawat Kelantan.

Menurutnya pasar yang pertama kali diperkenalkan di negeri ini lebih berupa pusat pameran dan penjualan barangan lama sama ada yang menjadi koleksi peribadi individu tertentu yang mempunyai nilai sejarah dan seni kraftangan.

"Ini termasuk barangan antik seperti peralatan tradisional, seterika arang, alat elektronik, senjata lama termasuk keris, lembing serta tombak dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata "Pasar Serawe" itu yang dibuka setiap hari Sabtu mengambil sempena nama pasar yang menjual pelbagai jenis barangan yang diperkenalkan di negara luar seperti konsep pasar jualan dalam bonet kereta, "Car boot sale".

Sehubungan itu, beliau mengalu-alukan semua pihak yang mempunyai barangan koleksi peribadi supaya menyertai program ini untuk mempamer atau menjual barangan mereka di muzium ini.

Menurutnya peringkat awal, tapak bagi mempamer atau menjual barangan itu disediakan secara percuma dan mereka berminat boleh menghubungi Pengarah Muzium berkenaan melalui talian 09-7482266.

-- BERNAMA



2 comments:

Abd Rahim said...

bagus gak ada pasar mcm nie..pasti pelancong akn serbu..

Anonymous said...

ada jual keris tak?

Post a Comment

Nak komen? Silakan.