Nilai Daramu


Entri ini terpaksa saya rombak sebanyak tiga kali. Kali pertama saya sendiri x paham apatah lagi anda, untuk kali ke 2 saya paham mungkin anda yang tidak paham. Dan kali ke 3 dengan lancarnya saya menulis kerana saya yakin anda [...]

Entri ini terpaksa saya rombak sebanyak tiga kali. Kali pertama saya sendiri x paham apatah lagi anda, untuk kali ke 2 saya paham mungkin anda yang tidak paham. Dan kali ke 3 dengan lancarnya saya menulis kerana saya yakin anda akan paham apa yang saya hendak sampaikan.

Saya memang teruja bila bercerita mengenai dara. Maklumlah dara ni hanya pada perempuan saja. Tidak hairan, otak lelaki baik dan normal macam saya sering bergelodak untuk bercerita tentang situasi yang sering menjadi bualan masyarakat.

Dewasa kini, kita seringkali disajikan dengan berita keruntuhan akhlak dan moral dikalangan anak muda. Jika dirujuk dengan kaum perempuan, sebut je minah rempit, awek clubbing, awek kedai pelayan tersangatlah popular. Apatah lagi dengan koleksi 3G peribadi, memang berlambak dan hanya dengan klik jari on bluetooth pun ley dapat. Senang kan?

Persoalannya, di mana letaknya nilai dara anda sebagai seorang perempuan? Bagi lelaki senang, abes madu sepah dibuang. Saya tak nafikan itu semua. Kalau bercakap tanpa contoh memang susah kan? Okey, saya ambil contoh satu adegan rempit jalanan, terdapat sepasang jantina yang sedang berdansa dan tibanya di destinasi yang ditujui, mereka terus ke titik itu. Siapa yang rugi? Tentulah lelaki baik yang rugi kerana tidak dapat merasakan nikmat malam pertama bila berkawen dengan perempuan tadi.

Ada satu statement yang kita sering dengar, perempuan baik untuk perempuan baik. Eh! silap. Perempuan baik untuk lelaki baik dan sebaliknya. Zaman moden, boleh pakai lagi ke statement tu sedara sedari? Bagi saya, statement itu tidak boleh digunapakai selagi aksi dedah sana dedah sini dan aksi pelok cium berleluasa di kalangan remaja kita. Sapa yang harus dipersalahkan? Saya salahkan perempuan kerana mereka sering bermain dengan emosi dan tidak pikir soal hati dan maruah mereka.

Kesimpulan bahasa, entri ini diterbitkan semata-mata untuk menyelamatkan lelaki baik dan menginsafkan kaum perempuan. Sedarlah wahai kaum perempuan, jangan dah terantuk baru nak terngadah. Itu tidak ada gunanya. Nasi sudah menjadi bubur. Moralnya di sini, ialah saya telah aplikasikan apa yang telah saya belajar dulu. Sekian!

66 comments:

Anonymous said...

hurm.. gud2...
entri yg bgs la...
kasi kesedaran sket...
tp.. tu la.. cane ngan ke'teruna'an plak?

anyway..
zaman skang... susah nak ckp r...
yg penting..
tepuk dada... tanye iman... ~

denaihati said...

tetapi untuk akhir zaman lelaki yg baik akan dapat perempuan yg tak baik....

Shahrul Tanaka said...

jangan salahkan 1 kaum sahaja..salahkan kedua-duanya baru adil..

"Saya salahkan perempuan kerana mereka sering bermain dengan emosi dan tidak pikir soal hati dan maruah mereka" -ape jenis statement ni?-

masing2 dikurniakan akal dan nafsu..tapi mana perginya kesemua itu?

naz said...

tapi aku tgk zaman skunk pnye istilah , pompuan "baeek" untuk lelaki "baeek". aku tgk dikalangan artis la an.ngee

nifi a.k.a beliamuda said...

kalau perempuan tu kembali ke pangkal jalan.. baik jugak namanya..

nonna manis said...

entry yang panas tok diperkatakn..tidak perlu salah satu pihak jek...coz bila da berdua2 tu sure ade yg ke 3 setan la...
so dlm hal ni xkn slh perempuan je..lelaki btol n setan da sure la tukang hasut..

tepuk dada tanye la iman..

lieya orange M.I. said...

...memang perempuan patut menjaga dirinyer...
...sy setuju...

...tp lelaki tak blh terus menyalahkan perempuan...

nurulhudalladdin said...

biasa la mnusia msti lakukan kslpan gak..ta leh aa slhkan pompuan je.

dua dua pun slh..klu btl laki tuh bek, np dy ta jg pmpuan tuh btol2 kan..

pastuh klu msing2 da betaubat, dikira baek gak la..sbb nerakan syurga tuh bkn kat tgan kita..biar Tuhan je yg judge..=))

miss lolly a.k.a luvfareda said...

alaaaaah. kalau tepuk sebelah tgn x menjadi. cam la laki xda nafsu. ekekeke.


owh ya. jgn lupe vote lolly oke? haha

lizz said...

ngehehehe . entry dara lagi :)
ntah. tak tahu nak kate ape lagi. cume, zaman skrg..prasa perempuan baik utk lelaki baik tu xleh pakai. coz kengkawan sy yg baik macam ustazah pun sbnrnyer xde dara jugak:)

azizan4444 said...

topic yg bez untuk dibahaskan.ada pro n kontra.pndapat masing2 memang bernas.i like.hehe

ngntuk..smbg tdo..

Ivy Metaga said...

nilai daramu???

nilai terunamu pulak????

♪ cik katak ♪ said...

huhu... part ni...
sema slh...
bkn takat pompuan 2 je..~
laki pon ada slh jgk...

x semestinya...
pompuan yg baek tok laki yg baek....
kalo mcm 2 sapa yg nak bimbing yg x baek..
menjadi baek...
hurrrmmm..~

azizan4444 said...

Ivy Metaga,

dara saya dah ulas.teruna saya bagi plk pada perempuan yng bijaksana mcm sedari untuk ulaskn.klu saya dua2 nmpak sgt sy tomok.btol x?

setahu saya,apa yg sy perati perempuan x kisah sgt pasal teruna lelaki,klu nk kawen pon org x check teruna lg n klu ada pon org check dara perempuan je. tu bg laki yg btol2 mahu isterinye suci.

xde perempuan tanye abang masih teruna ke?x gtew?klu lelaki yg mnanyakan samaada perempuan itu dara ke x, itu saya x nafikan. kan bernilai dara tu?sigh

azizan4444 said...

:: puteri_katak ::,

so,mmg btol la statement tu xley pakai kn.yay!

actually,ini pendapat saya setelah ad seorang kawan bertnyakan tentang masalah sosial zaman skang yg melibatkan perempuan.

thnks pada kawan saya itu kerana sungguh prihatin tentang masalah orang perempuan.

azizan4444 said...

lizz,

saya pun ada kawan mcmtu.bkn nak mengaibkan seseorang tp itu la hakikat yg harus dtrima kaum perempuan.

syukurlah skang die dah sdr dn mnjadi org yg baik.hehe..saya lebih suka berkawan dengn mereka yg lebih terbuka mindanya dan tidak hipokrit.

tp keterbukaan mindanya perlulah ada batasnya..peace.hehe

keSENGALan teserlah.. said...

isk2..
n3 diskriminasi nieh..
ngeeeee..
xley slhkan pompuan gak,,
laki yg xley nk kawal diri,,
kalo pompuan uh pakai jubah berlitup sume tuh pon,,
kalo laki da xley kawal,,jdik gak..
so,baek laki n pompuan..masing2 kene kawal nafsu senyry..kalo xley kawal..
penyelesaiannya,,
nikah,,kawen..!!
btol x inchik zizan..?
hehee...

Anonymous said...

-hantu-

"Perempuan baik adalah untuk lelaki yg baik,dan juga sebaliknya"(Hadis Ayat2 trkumpul ahkamnulhadis)-
Ia bkan sebarang statemn umpama statemn jalanan.Sesungguhnya Setiap riwayat yg tertulis adalah yg terbaik untuk umat zaman dahulu dan mutakhir.Kita disuruh merenung dan meneliti setiap hadis yang dipeturunkan agar kita kaitkan dengan kehidupan sekarang.Kita bkn disuruh menolak atau menerima sebulat2nyer sesuatu hadis jika kita sendiri kurang arif tentangnya.Hadis mahupun ayat2 Al-Quran bukan penyebabnye.Ia hanya untuk panduan.Sesungguhnya ia dicipta sebaik2-baiknya.Cuma manusia sekarang tidak berpegang padanya.Maka berlakulah masalh durjana yang kini seolah2 kembali kepada zman jahiliah.Xkira lelaki @perempuan.Kedurjanaan dicipta dari tangan sendri.Msalah xakan selesai jika kita salahkan cuma satu pihak."masakan tepuk seblh tangan akn berbunyi"bgtulah umpamanya.Yg membezakan kita adalah IMAN,namun,amat sukar jika kita mahu melihat Unsur yg abstrak ini.sebb itu kita sukar juga utk bezakan antara perempuan yg baik@jahat.Bgtu juga sebliknya.Kerna manusia ramai yg hanya bergelar manusia dan semakin kurang manusia punyai kemanusiaan.Oleh itu,BERPEGANGLAH PADA HADISNYA DAN KEMBALI KPD AL-QURAN UTK LEBIH MEMHAMI" Hadis mengatakan : umat zaman akan dtg akan trus sesat,kerna Allah S.W.T akan mengambil nyawa para ulama,hingga mrk tiada rujukan,dan ketika i2 yg tinggal org yg sesat lagi menyesatkan" Jadi jgn mudah menunding jari...Wassalam

Unknown said...

ape2 pun jangan salahkan pihak perempuan sahaja..
lelaki pun sama...pasal teruna tu saye agree la..
mane ade orang tny "abang masih teruna ke?" ngahahaha...gile klaka... =P

Kojack de Alloohaa said...

woowoo..nk perbetul skit ni..

PEREMPUAN YANG BAIK UTK LELAKI YANG BAIK.....

ayt ni bkan statement biasa2 ya tp ini adalah firman ALLAH s.w.t :
Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

so ayt ni sentiasa bleh dipakai X KIRA DALAM MANA2 ZAMAN PON...!!

azizan4444 said...

keSENGALan teserlah..,

entri ini tidak ada kaitan dengan yg hidup atau mati..klu nk kate diskrimasi terpulang sbb ini adalah pendapat.hehe

kawen mmg jalan penyelesaian terbaik tetapi perlu ingat kawen memerlukan kelengkapan yg secukupnya termasuklah dr segi zahir n batin..kawen bukan perkara mainan.

azizan4444 said...

Kojack de Alloohaa,

sbb firman Allah s.w.t la kite perlu prihatin. perlukan perbicangan n pendapat.

kalau setakat sebut itu firman Allah s.w.t mungkin semua orang tahu sbb saya rase semua manusia ada akal fikiran yg waras untuk tentukan mane baik buruknya.

tp yg perlu kita pahami dan hayati apa maksud sebenar ayat tu.renung2kan lah.sekian.

SheQeEN.. said...

panas nye isu ni. tapi tak adil jika hanya salahkan 1 pihak saje. Jangan sesekali menghukum secara kejam dan terjun kepada konklusi yang amat keras. huhu

arrizz said...

fuh sgguh pnas dcni..bpluh2 ak nak respon nie..bg ak, dlm bab2 maksiat nie, dua2 slah..faktor gender xmmainkn pranan sgt..yup2, statement tue mmg praktikl tuk stiap zaman..ahaks..mmg pnas..pasne nak pekene teh ais laa..

azizan4444 said...

al-Wann,

haha..ni blom bkak topic politik lg.kalau isu politic aku suarakan, aku jamin semua org xley duk diam...muahaha..pape pun entri ni adalah yg paling disukai ramai.mcm susu berkrim lemak manis..heee

azizan4444 said...

SheQeEN..,

ada kawan saya cakap,isu ni lebih panas dr pisang goreng kt warung2 tepi jalan. sungguh menarik kan?hehe

Blog Eazy Izzuddin said...

gud entry....
bole la fhm..
=D

Nine said...

bagus en3 nih Zan...
suka aku baca lagi...hehe..

semo org yg komen pun best2 jerk...
sampai aku tak tau nak komen apa...
satgi salah cakap naya aku...
hehe..

lizz said...

hehehe. yep. tau:) memang. biler kite open minded, mesti tau batasannye ar. tau mane yg bley nak open n mane yg x. muahahaha

emak said...

Nine,

sejak bile ko ttbe takut nk komen ni bro..ko kn penuh dgn idea bernas..hehe..

btol tu, semua komen kt cni bez2..pndangan masing2 bgtu berbeza skli..ada pro n kontra nye..

emak said...

lizz,

cmne ek open ngn x open bg pompuan..xtaw sgt..hehe

Kojack de Alloohaa said...

azizan 4444

sbb bnda 2 firman Allah s.w.t la kta x bleh nak pertikaikan...mna bleh kta pertikai bnda bleh pkai lg or x...!!

da mmg tersurat dlm al-Quran.. panduan umat Nabi Muhammad s.a.w

kta x perlukan pemikiran y dalam utk tau y mmg btul dan adil perkara tersebut...sperti y Allah s.w.t firman..

X ke btul apa y saya cakap..??

Kojack de Alloohaa said...

Ok la cmni....mgkin ada y terfikir bila sorg pmpuan 2 xda dara lg dia pmpuan y x baik..

Pmpuan y da x suci lg pon bleh jd pmpuan solehah..!! InsyaAllah pmpuan solehah akan bertemu ngn lelaki soleh dan begitula sebaliknya...dan siapalah kta nak menilai seseorg itu baik atau tidak..?? Sesungguhnya Allah s.w.t Maha Mengetahui

so..apa mksudnya kta x bleh pkai ayt "pmpuan baik utk lelaki baik"...
saudara azizan 4444 sndiri ckp "perlu kita pahami dan hayati apa maksud sebenar ayat tu.renung2kan lah"..
jd sdahkah azizan hayati dan renung ayt tersebut sblum mempertikai ayat tersebut..???

ini smua urusan Allah s.w.t y menentukan jodoh, ajal, maut malah segalanya..!!

Jd kat sni...Siapalah kta manusia y keji ni nak pertikai bleh pkai or x bleh firman Allah s.w.t

Kojack de Alloohaa said...

comment y ak tulis dr td 2 bkannya ak tuju kat azizan 4444 sja tp utk kta smua la...

Ilmu kta smua ni terlalu sdikit n 2 pasal la kta kna belajar n berbincang..BAGUS ni...!!

emak said...

Kojack de Alloohaa,

pendapat ni baru saya setuju..kalau stakat sebut lelaki baik untuk perempuan baik tiada gunenye kalau kite tidak tau apa maksud baik itu..

sbb baik tu sangat objektif dan memang xkn abes klu kite nk berbicara. kalau nk mempertikai firman Allah saya x brani nk masuk campur..lagipon saya kurang arif bab2 cmni..

dan saya x kata yang da hilang dara itu jahat n x boleh jadi baik, cuma apa yang saya ingin perkatakan adalah dara itu termasuklah anugerah bg seseorang yg benama perempuan. sila btol kn klu pendapat ini salah..sekian

Kojack de Alloohaa said...

oh bgus la klu cm2.. Tp y pling pntingnya kat sni kita kna hati2 dalam tulisan kta..x gitu..??

1 perkataan, 1 ayt bleh mmbawa kpada byk mksd melalui tulisan itu sndiri

Okla..chantek..

Salam

emak said...

hoho..sebab tu la saya terpaksa rombak sbnyak 3 kali..sbb pasti da yg xkn paham ap yg saya nk sampaikan.sbb bnyk tersirat n tersirat tu la yg sedap untuk dibahaskan..

bg yg baru menjengah blog saya memang susah nk paham n xtaw cara penulisan saya..hehe

terima kasih sudi komen..dtg la lgi :)..salam

Anonymous said...

nape ek kena slhkan pompuan yg xtutup aurat.yep.memang lar dosa.tp biar lar kite wat tuh ngan ikhlas.

tp skg nie,yg b'tudung pon same je kot.nmpk je tudung litup.tp dlm kite xnmpk.thats why lar owg ckp baik.

emak said...

tu la psl kn..saya pernah menulis tentang isu pakai tdung nih..

bile saya ckp yg freehair x smstinye jahat n yg brtdng x smstinye baik..ada pendapat masing2..ini link http://tinsusu87.blogspot.com/2009/07/membuat-pilihan-satu-kesulitan.html

btol apa sedara/sedari ckp tu,sesuatu bnda haruslah dilakukan dengan hati yg ikhlas.

saya amik contoh,ada seorang ustaz berkata,klu kite pergi kemasjid semata2 untuk menunjuk2 pada org ramai tiada gunanye..tetapi kalau niat die nk mendorong lg ramai org ke masjid tu lg besar pahalanya.

emak said...

saya juga hairan kenapa yang bertudung litup ni lah yg join demonstrasi jalanan..bukan ke itu strategi yahudi..sigh

LuVidA^^ said...

jgn salah kan pempuan je okeyh!~
yup..pmpuan kne jage dri, maruah n bla bla..
tapi laki pon kene jage pmpuan..bukan amek kesempatan pd insan yg lemah.
bile due2 da gatai..tu salah kn setan plak..yg hasut.hehee~
tq
:D

pauhputik said...

ello cik jijang
pe khabor?????
makin panas nampak topik nie
kawe pon nk jampuk jugok la
aritu kawe ada baca dale forum ko gapo
cerito pasal benda nie jugak
semua nie jadi sebab urusan kahwin yang senang
dipersusahkan oleh segelintir pihak.
contoh nak kahwin awal, family x bagi, x dak keje, keje x bagus, x sama taraf, mas kahwin murah, majlis kecik x nak dll. So bila benda nie jadi susah, benda len lak jadi. So cara nak selamatkan saudara2 kita nie, permudahkan urusan kahwin. x ke g2?

p/s:gewe demo ko gambar datah tu???? hahahaha

azizwan(dot)com said...

ni tulis entri dgn title 'nilai daramu' ni actually en.azizan nak beli dara ke? ni mesti kes nk jadi pengguna bijak kan. apa yg penting, sokonglah barangan buatan malaysia. hahaha.. sorry bro, joke sket since aku tak tahu nk komen apa pasal entri ni..

tp betullah, statement perempuan baik utk lelaki baik tu tak boleh berapa nk pakai dah skrng ni sbb ada je perempuan baik dpt lelaki tak baik dan begitu juga sebaliknya. tp kena ingat juga ketentuan Allah s.w.t. Jika ia menghendakkan perkara itu terjadi, pasti akan terjadi. so, sentiasalah berdoa memohon kepada Allah s.w.t agar statement itu masih 'boleh pakai' buat kita2 yg baik ni. insyaAllah..

anyway, best kan tgk aksi peribadi org lain secara live sebab aku nengok bro tulis 3G kat atas tu. aku nak gelak besar sat. hahahaha.. ye la, kan 3G tu untuk panggilan video antara pengguna telefon dan rangkaian yg ada 3G. tak gitu? tp since aku dah 'normal' ngan benda2 ni, aku faham yg bro maksudkan adalah 3gp. huhu :)

azizan4444 said...

pauhputik,

kaba baik..ingat nk buat gewe tp dah nie nak jual dara die..x jdik semula.hahaa

azizan4444 said...

azizwan(dot)com,

bukan nk beli tp aku nk jual dara bro.haha...joke lagik..

akhirnya,aku jmpa juga org yg paham apa yang aku nak sampaikan. ko sorang je yg paham maksud 3G tu..yup mmg aku nk nyatakan 3gp tapi aku bg tersirat sbb bnda tu ramai yg tau cuma xnk ngaku yg kdg2 dorg pun terlayan.x gtew bro?hehee

manusia katakan..xkn terlepas dr kesilapan,bila aku cakap bodoh kalau buang sifat ego marah,tp skang tunjuk plak keegoan mereka.hak3

SheQeEN.. said...

yerp.. kemenarikannye tidak dapat dipertikaikan lagi.. muahaha

noorafzan.blogspot.com said...

isu panas dan makin hangta nampaknya..
hmm..
pada saya sebagai orang islam ..
kite kena percaya pada firman Allah tersebut..
Kalaupun kite rasa ada perempuan baik tapi dapat laki yang tak baek atau sebaliknya..
tapi itu kite je yang rasa..
Yang kite x rasa tak sama dengan apa yang sebenar..
ada kebaikan yang kite x nampak pada lelaki x baik itu..
dan juga ada keburukan yang kite x nampak pada perempuan baeik itu..

saya tak reti nak explain..
tapi kite kena redha dan sentiasa berusaha tuk jadi yang terbaek.
jika dapat yang x baek, kite kena terima sebagai dugaan Allah..
yang penting bukan dunia tapi akhirat yang kekal abadi..

ezanykun said...

aku setuju benar dgn hujah kojack tu.. sungguh bernas sekali.. :thumbsup:

Anonymous said...

pe mksd bro ngn :

bnyk tersirat n tersirat tu la yg sedap untuk dibahaskan..

hati2 bro..jgan coba2 bermain ngn api..klw silap bole rosak akidah..?? de yang smpai KUFUR..?? Coz bro ni de state pasal firman AllAh s.w.t dlm entry bro neh and bro cm x stuju ngn firman Allah s.w.t tersebut!!!

jgn coba nak menduga bnda2 cmni klu ilmu x cukup..

Anonymous said...

-hantu-

Komen Kojack umpama apa yg ingin hantu sampaikan.Kadang kita xsedar apa yg kita bicarakan kerana kita sentiasa keliru dengn diri sendiri.Kadang2 kita mudah2 menolak ketentuanNya dan perintahNya.Bila timbul persoaln menarik seperti En Azizan timbulkan memang xdinafikan ade maklumbalas pro dan kontra.Tp Bila terbaca sesetengah komen sebelum ni umpama berbicara tanpa berfikir seaakn setuju aje dan salahkan sebelah pihak dan alasan-alasannya kurang bernas.Kita dikurniakan akal yang beza dengn binatang untuk berfikir.Jgn sesekali jatuhkan maruah kita dengn binatang sekalipun.Kita khalifah di muka bumi ni.Ape yg terjadi skang manusia xhargai akal yg diberi dan akhirNya manusia juga bergelar BINATANG.Jadi,sebelum kita berkata2,bertindak fikirlah dengan penuh ketenangan dan harap komen yg diberikan adalah yg terbaik untuk kita sama2 membantu bincangkan topik yg semestinya bagus ni.InsyAllah klu semua org bersunggguh-sungguh2 bincangkan topik ni,kita akan temui kesimpulnnya.Jadi,jgn sekadar mengiyakan....Nilailah sesuatu itu dengan pelbagai sudut....Komen2 anda yg bernas amat diperlukan...

Anonymous said...

sbrnya.. itu adalah respn dari 2 2 pihak..
klu laki x ndk.. x gk kan?
huhu... tak boleh la nk salahkn permpuan 100%?
itu adalah repsn dari 2 2 pihk..
x boleh gk nk berat sblhkn isu ni..
tepuk dada tya imn.. klu soal kedaraan dipersoalkn.. knp soal keterunaann ditutup di kamr sepi..
????
adakah smua perliku pelik2 sbgini hya dari golngn wanita smta2??
tidka bukan???
maka.. sendiri mau ingt la kan..
=)

senapang said...

persoalan lg,
masih ramai lg ke lelaki penting kan dara seseorg wanita yg bakal dikahwini itu?
hurmm...donia2...

Bro Framestone said...

memeang betul pun istilah perempaun baik untuk lelaki baik..tetapi org sekarang menyalah gunakan istilah tue je..

xsemestinya perempaun xde dara itu baik..

maksud baik tue
- seorang yang sanggup menyimpang aib diri, suami dan keluarga
- seorang yg tau menjaga hati suami, keluarga mahupun sahabat si suami
- seorang yang tahu batasan pergaulan bila susah bersuami
- seorang yang tahu tggjwab die kepada si suami, keluarga dan agamanya

just fikir2kan la kan..kekdag org yg berdara nie... hati die kekdang lagi busuk (xsemua la kan) hati suami xreti jaga.. keluarga xreti nk uruskan.. kekdag keluarga mertua pun wat xtau je...

Bro Framestone said...

esok bro akan usahakan wat entry mengenai isu ini

Afzan said...

nice entry.. en tin susu.. hehe.. akak nak tanya, en. tin susu sebagai seorg lelaki, agak2 mcmana penerimaan sesorg lelaki tu bila dpt tau yg bakal isterinye penah terlanjur dgn org lain..

azizan4444 said...

senapang,

itu yg sepatutnye dibincangkn bro..bkn nk tunjuk sape hebat dalam agama..tp yg terjadi tu la.manusia2

azizan4444 said...

Framestone,

btol tu bro..harap2 nnti ad org paham dengan entri bro nk buat tu.hehe

azizan4444 said...

Afzan,

pada pendapat saya la kak, mcm bro framestone tu kata lah..baik ni sebnrnya sangat objektif dan perempuan yang terlanjur tu bg saya mungkin itu kehendak die sendiri atau die mnjadi mngsa keadaan mungkin.

bagi saya lelaki kalau die boleh berubah apa slahnye kite sebagai lelaki menrimanya dan memimpin die menjadi lebih baik dan taat pada suami..tp tu bergantung pada individu lelaki tersebut lah mcmne mereka menerima pasangan tersebut.hati manusia kite xtaw.tu la serba sedikit pndapat saya.

akak boleh rujuk dgn bro frmestone.die lagi expert dlm bab ni mungkin.saya masih muda n mencari solution mane yg baik dan mane yg kurang..sekian kak..:)

Afzan said...

tunggu esok.. entri dari bro frmestone :)

emak said...

ye kak.hehe..berminat ek?:)

Afzan said...

minat nak tau pendapat bro framestone tu.. pendapat seorg lelaki.. ;)

Anonymous said...

llk baik ntuk ppuan baik dn sblknye 2 ialah ayt quran."stetmen ALLAH".wallahua2lam =)

Unknown said...

yeah~beta setuju!..."lelaki baik unt perempuan baek' mmg dah termaktub dlm quran~refer surah an-Nur.....

beta sendiri takut ngan fenomena dunia akhir zaman nih...laki cam dh tak hormat kat ppuan, ppuan lak cam rela ati diTakHormatkan.....

huhu~tak salah kan ppuan 'jual mahal'..... nanti cepat kaye....

Azhan's said...

betul tu..mesti la mau kawen yg ade dara..xgitu?

Anonymous said...

bkn nk ckp pe, it's juz that
seorg wanita ini ni mmg butuh dgn
sentuhan yg tsyg...
jgn slhkn wanita krn sifat smulajd yg Allah kurniakn...
n kpd lelaki yg mmg nafsu nye mmg hnye kpd bnde itu...
kesilapannye cume berada pd akidah nye...
sosial kini mnjelaskan berjaya nye yahudi
mngotorkn akhlak kite...
memasuki tanpa kite sedari...
tp bgaimna?
tv...movies...series...
knape malaysia x banned?
tgkla artis2 n pngrh zmn skrg...
knape pelu mngikuti barat?

lgkh pertama mbntu dri sndri & masy...
mengwl ketat kn movies in & out...
banned cerita malaysia yg mngenai
sex @ khidupan sosial yg t'umbang ambg...
n sterusnye lg....

sekian...salam...

secret name said...

yg saudara katekan td sume yer btul..tp xmesti nyer wanita yg salah..laki pon harus dipersalahkan jge..

n wait!!! ade saudare katekan tentang wanita yg baik utk laki yg baik..itu adalah btul bkn yer slap..so dlam al-quran pon tlah tertulis sume tu..."wanita2 yg baik utk lelaki yg baik dan lelaki2 yg baik utk wanita yg baik,laki2 yg buruk utk wanita yg buruk dan wanita2 yg buruk utk laki yg buruk"..surah an-nur...renung2kan lah sume tu..

Post a Comment

Nak komen? Silakan.