Diam Bukan Tanda Takut


Tengok tajuk pun anda dah boleh agak apa yang saya ingin tulis untuk kali ini. Pernah dengar peribahasa kambing berak kapur? Okey x pernah, xpe. Pernah dengar plak frasa kawan makan kawan? Pernah. Bagus, sedara sedari [...]

Tengok tajuk pun anda dah boleh agak apa yang saya ingin tulis untuk kali ini. Pernah dengar peribahasa kambing berak kapur? Okey x pernah, xpe. Pernah dengar plak frasa kawan makan kawan? Pernah. Bagus, sedara sedari lah orang yang saya cari selama ini.

Ini adalah artikel pendek yang mana tidak melibatkan hati seorang perempuan manja mahupun awek kiut miut. Penulisan hari ini lebih berkisar kepada kehidupan berkawan. Hidup sangat sepi tanpa seorang kawan. Saya juga ada kawan, ada teman dan juga ada sahabat.

Dulu dan skang, saya punya seorang pacar lelaki. Eh silap! kawan lelaki sebenarnya. Kawan yang sangat memahami jiwa seorang kawan. Kawan saya ni memang pendiam orangnya. Lagi-lagi kalau bertentang mata dengan awekz. Kaku seluruh badan.

Alkisahnya, lepas balik dari kelas kawan saya mendapati laptop dia telah hilang. Perasaan kawan saya masa tu xyah la saya cerita, sebab anda pun dah boleh agakkan?. Siasat punye siasat, x silap lepas 2 3 hari jumpalah laptop kawan saya tu. Kat mane jumpa? Hanya Allah saja yang tahu, rupe-rupenya kawan die jugak yang amik. Kawan yang die anggap sebagai abang adik semasa susah dan senang. Tapi x sangka len plak jadinya. Kawan yang begitu baik sanggup mengkhianati kawan sendiri.

Apalagi, belakulah satu sesi pergaduhan. Memang teruk kawan dia itu dikerjakan oleh kawan saya. Berdarah satu muka. Nasib baiklah kawan saya itu terselamat daripada sebarang tindakan disiplin. Betullah apa yang saya selalu dengar, orang yang selalu senyap itu bukannya seorang yang penakut. Sebenarnya orang yang mulut bising tu lah yang penakut sebab nak cover ketakutan beliau. Betol x? Ntah la.

Kenapa, mengapa dan perlukah ada seorang insan seperti kawan kepada kawan saya ini?. Alangkah aman dan harmoni hidup tanpa mereka ini. Ingatlah kawan-kawan, berhati-hatilah semasa berkawan. Bagi saya, saya akan berkawan dengan sesiapa x kira baik ke buruk mereka tu. Tetapi perlu ingat, sekiranya mereka melakukan kejahatan silalah tegur dan jangan ikut serta. Bak kata pepatah, berkawan bia beribu, bercinta bia satu. Papai.

32 comments:

beliamuda said...

ayam berak kapur?

memang tak patut makan kawan macam tu.. makan gu!

adeh, memang padan la muka kena belasah.. sape suruh mengkhianati amanah dan kepercayaan...

LuVidA^^ said...

kwn mkn kwn ek..
emm..pape ntah bek mam kfc :D
tp dulu ade gak kes, curi wit kwn..gune kad ATM..
sbb caye sgt kt kwn, ciap bg no pin..
so moral : jgn tlalu pcaye sgt kt org, even kwn baek..bia ade batas gitu..

itafukada said...

btul3..jgn pecaya sesape pun..
trust urself..

Ivy Metaga said...

kesimpulannya, jgn percayakan 100% kepada setiap org yg anda kenali, save more to yourself...=)

Nur Mariaminul Amalina said...

diam 2 gentle.
cewah.

lizz said...

moral yag kite dapat dari cite ni...jangan lah percayakan org sangat even muke nampak baik..luaran tak sama dengan yg di dalam :)

Cik aiNa said...

btol tu encik zizan..orang ni rambut je same itam..ati lain-lain..kan..

LuVidA^^ said...

rambut pon da mcm2 kale skrg :)

IxoR@ said...

Ermmm...

Kita pun pernah ada experience kawan mkn kawan....

Hhuhuhuuu...

my name is Ain said...

dunia zaman sekarang ni, tak boleh nak percaya orang dengan sewenang-wenangnya..sebab kadang2 kepercayaan tu yg boleh menghancurkan kita.. cukup sekadar percaya pd diri sendri sudah..
betol x zizan?

erk??!

ezany said...

aku pun pnah gak ilang henset dulu.. aku mmg syak sgt2 kat member satu bilik.. tp nak tuduh xde bukti lak kan.. diam jer la..

kadang2 diam itu lebih baik dari berkata-kata.. :)

ayinn said...

hmm,.. btol3,.. jgn pecaya 100% kt org len,..
nnt xpasai2 diri sndiri merana,..
eh eh.. berkawan biar beribu bercinta biar satu?? wahaha,.ape kaitannya dgn entry?? ekeke,.. tetibe lak muncul cintan2 neh,...

VaLe™ said...

jijan,


kes curik2 laptop ni popular kt UMP..biasa dh kwn baik atau rumate yg curik..dulu2 bdak kelas aku ada la 2 dak pompuan,mmg kamceng..last2 mkn kawan..semua org tk caya gak mula2..tp..tu ah..curik laptop semata2 nk duit untuk tlg pakwe dia..

watt the farrrrkkk..tp sekarang dh kene tendang dh pompuan tuh..

tp mmg tk disangka dan diduga dia akan bt cmtu kt kwn sendiri..

jijan,kita kawan kan?

muhahaha...roti canai satu..pahtuh teh susu se..kurey manih deh..

pauhputik said...

aih vale sejak bilo pulok pandai guna nama jijan gop nie
heheheeh

boh kes gini ado sokmo, unisel kuat jugok....

nate apo nok curi x beragok, ke keno doh tu.

kawe setuju demo oyak senyap nie lagi ganah

pado oghe gege.... huhuhuhuhu

Anak Gemilang said...

ush..
kawan mkn kawn.. bhaya ni..
mmg ptt pun dikenakn kgsnsn sedemikian..
dh la brg mhl. dia ingt free ke nk dpt.. ush2..
hihi.. wah.. ni kwn yang baek.. bukan kaki aweks la ni ek incik zizan.. hehe.....
bgus3..
tp..
*bla tgk kawn2 yang pdiam marah..mmg hot la dorg ni.. btul2..

:: puteri_katak :: said...

kambing berak kapur mmg x penah dgr...
ayam berak kapur penah lah...

haih...
btol2...
kalo salah pilih kawan merana...
ada je.. yg tikam dr belakang..
harapkan pagar..pagar mkn padi..~ :(

secretname said...

sy pon ade pengalaman camtu..mcm2 la kwn mkn kwn..tp sy xpernah serik tuk bkwn..jnji kita ikhlas dlm idup

zamz said...

isk apa la makan kawan makan nasik lagi bagus

eNaSaN said...

kwn yg baik xakan wat kiter cmtu...



yg pnting just trust ur selF...


ku hamPir2 hilaNg kepercayaaN pd sOrg kwN...tp aku xmau pikiR yg bUkaN2...

noor afzan said...

kambeng berak kapur?
haha~
pepatah baru ke bro..
kena register kat DBP nih..
ehehe~

mmg kalau nak kawan kena berhati-hati sekarang..
jgn baek sgt n then jgn la jahat..
ok..

Lemang said...

kambing bukan ke berak ketul2 sket2?
mne ade berak kapur.
ko tipu la zizan..
haha.

al-Wann said...

wah,manusia mcm ne mmg wjud pn..klu ak kne, ngan laptop 2 skali ak hempas kt mke die..ahaks..gnaz giler..

miss lolly a.k.a luvfareda said...

lawakla jwpn lemang.

HAGHAG~

Encik Azizan said...

VaLe™,

bukan kawan tapi sahabat.setakat roti canai teh susu no hal..mitak2 jgn segan2.haha

Encik Azizan said...

:: puteri_katak :: ,

skang da dgr la ek?hehe.mmg xde pon cne nk dgr

Encik Azizan said...

zamz,

lagi bez kalau ada orng blanje..x gtew bro?hehe

Encik Azizan said...

pauhputik,

sejak die rapit dengan geng indon.hahaa

Encik Azizan said...

noor afzan,

mintak2 lah diluluskan dan boleh diguanakan seantero dunia.hehe

Encik Azizan said...

Lemang,

haruskah saya perlu diperslahkan?haha

Encik Azizan said...

al-Wann,

ganaz 6 kali kuasa kuda..takot2...hehe

fndrocka said...

aku pendiam yang berani. kalau aku bising tu maknanya aku dah bosan dok diam.lalptop aku pernah kana curik...harap2 bukan kwn aku yg curik..harga laptop tak penting...tp harga persahabatn tu yg rasa maca kena rompak habisss

Yen said...

Tentang diam itu tidak berertinya penakot, saya sgt bersetuju.... otai xder nk bsing2.. slalu snyp..... so kter jgan lar bajet org tuh dari sifat luarannya... "zman debe da berlalu"...

Post a Comment

Nak komen? Silakan.