Masalah Orang Kita Hari Ini


Hmmm, rasenya artikel kali inilah saya terpaksa mengambil masa yang sangat lama. Idea nak menulis memang ada tetapi saya tak tahu bagaimana nak memulakannya. Mungkin ini artikel terakhir daripada saya. Dari dulu lagi, saya dengar orang kita cakap xnak terlibat dengan dunia politik, tapi makin hari [...]


Hmmm, rasenya artikel kali inilah saya terpaksa mengambil masa yang sangat lama. Idea nak menulis memang ada tetapi saya tak tahu bagaimana nak memulakannya. Mungkin ini artikel terakhir daripada saya. Dari dulu lagi, saya dengar orang kita cakap xnak terlibat dengan dunia politik, tapi makin hari makin ramai yang terlibat. Dewasa kini juga, ramai antara kita yang cakap xnak terlibat dengan masalah sosial tapi ada juga yang terlibat. Nak kate mereka tak pandai, tak jugak sebab ramai yang terlibat berpendidikan tinggi. Mungkin?

Cuba anda pikir, pernahkan setiap orang dikalangan kita tidak pernah melakukan kesilapan? Bagi saya, orang yang tidak pernah melakukan kesilapan adalah orang yang tidak pernah melakukan sebarang aktiviti ketika hayatnya. Setuju? Mungkin ada sesetengah orang tidak setuju sebab sudah termakan hasutan dakyah politik murahan. Selepas menulis, saya baca apa yang saya tulis. Penat baca saya tulis balik. Dan begitulah perumpamaan yang sesuai bagi seorang beloger.

Dulu, masa mula-mula saya beloging, saya selalu baca artikel-artikel camne nak naikkan trafiic blog. Saya terfikir penting ke nak naikkan traffic? Lepas saya baca, saya baca dan saya baca barulah saya tahu traffic tu perlu kalau anda nak menceburi dalam bisnes internet. Saya beloging bukan untuk duit tetapi untuk mengasah bakat penulisan yang saya ada dan berkongsi idea. Ada orang cakap kalau nak naikkan traffic perlu tinggalkan komen dekat blog yang PR die dah tinggi, dekat blog otai yang sedia maklum sudah popular. Itu memang cara yang mudah tetapi perlu ingat kita komen bukan semata-mata nak mencapub tanpa perlu paham apa yang hendak disampaikan oleh penulis. Kepada anda, saya nak bagi tips yang paling mudah nak dapatkan traffic. Tulis isu panas, saya yakin seorang daripada pengunjung blog anda akan lari dan sepuluh yang baru akan datang. Kalau tak percaya anda boleh cuba. Itu prinsip saya berbeloging.

Saya,kalau nak bercakap tentang politik saya x reti. Nak menulis pun saya x reti. Tetapi nak aplikasi saya reti. Kita tak payah pandang salah orang lain, sebelum mengkritik orang tengok diri kita dulu mcmane. Itu kata ustaz saya masa sekolah dulu. Saya bagi contoh yang paling mudah nak aplikasi karenah politik ni, dalam dunia blog sendiri. Kita ada blog, sudah tentu kita ada pembaca. Setuju? Dan pembaca inilah sebenarnya merupakan pengikut setia kita. Di sini kita boleh lihat persamaan dengan dunia politik. Ada ketua ada pengikut. Same la kita berbelog. Dan bila pengikut tu dah termakan hasutan ketua, dorang sanggup buat apa saja demi ketua dorang. Mereka tak pikir apa pandangan orang tentang mereka dan mereka rase bila ketua mereka hepi dorang pun hepi. Mereka inilah sebenarnya golongan orang kampung. Mengapa? Sebab ahli politik sendiri boleh makan semeja sesama mereka tak kira pihak kerajaan dengan pihak pembangkang sekalipun. Jadi mengapa perlu kita sebagai rakyat nak berbalah sendiri semata-mata setia kepada ketua yang penuh dengan agenda dan kepentingan tersendiri .

Saya, mengaku kalau saya buat salah. Sebab bagi saya setiap benda yang kita buat mesti ada salahnya. Saya juga tak kate orang bodoh, sebab golongan yang cerdik macam kita dulu asalnya datang dari kebodohan itu jugak. Saya buat artikel ni sebab terkilan dengan perangai beberapa orang kawan kita. Kalau betul saya buat saya mengaku. Tapi kita perlu ingat, sekarang di zaman moden, zaman internet. Setiap benda yang kite search kat Google tu mesti benda yang same akan keluar even berpuluh-puluh web yang kite jumpai.

Rasenye kepada sesape yang dah dapat message dekat kotak komen blog mereka mungkin dah tau apa maksud saya. Dan kepada yang belum tahu, saya nak bagitahu saya tak menipu, apa yang saya tulis mungkin semua orang dah tahu cuma apa yang saya tulis adalah idea dan pendapat saya sendiri. Kalau ada gaduh pendapat kat ruangan komen biasa la. Sebab itu dah menjadi asam garam dunia blogging. Kalau xde benda tu tiada guna sebenarnya apa yang anda tulis itu. Betul x?

Bagi mengakhiri luahan hati saya ini, saya nak memohon maaf lah kepada mane-mane pihak yang terasa. Saya cuma terkilan dengan sikap beberapa orang kawan kita. Kita hidup jangan jadi tali barut. Itu zaman Jepun, sekarang kita zaman merdeka. Zaman 1 Malaysia. Mungkin dorang gembira dengan apa yang mereka lakukan dan saya juga harap agar mereka selalu gembira.

Saya tak paksa anda semua nak baca blog saya atau tak. Sebab itu datangnya keihklasan dari diri anda sendiri. Bagi saya, saya akan bace sesebuah blog itu sekiranya blog itu bez untuk dikongsi. Sekian.


ps: satu lagi artikel bersifat keperibadian.
pss: hjn lebat sedap tido
psss: kalau sape nak taw gambar kat atas tu lah pencuri dan penipu korang semua
pssss: saya beloging bukan untuk duit. babai

36 comments:

my name is Ain said...

menyedari kesilapan diri sendiri tu adalah perbuatan yg mulia dari menuding jari pada orang lain tentang kesalahan mereka... apa yang paling teruk,tak beri peluang untuk memaafkan kesalahan tersebut..

buang yg keruh, ambil yg jernih...yg baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikn sempadan..

=D

Ivy Metaga said...

hurmm..zizan sy tak dapat bagi komen ttg hal itu, setelah mendapat komen tersebut di box komen sy tu

moga semuanya akan ok yer zizan...

Ivy Metaga said...

owh satu lagi, tu gambar muka zizan ka???

pas ni better zizan buat entry pasal kehidupan seharian je, kan senang hehe, original lagi tu tak yah kontrovesi ekekeeeee..gurau2 je aaaa...

CikYana(",) said...

cikyana pun dpt komen 2 zizan
hope sume back 2 normal

zizan sabar jela yer

CikYana(",) said...

zizan jgn stop blogging yer
:(

oranglidi said...

hm.

hensem lu ni.

jom lah berblog cara wa! hehe.. kalu xde, wat je psal pengalaman2 lu.. mesti ade byk.

entri terakhir?

oranglidi said...

*kalu x de idea,

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Eh.. Gambar ni mcm penah nengok dlam entry before ni.. Heehee.. Kamu ek encik azizan??? Jambu weh.. Hahaha.. =p

Ku juge dah dpat komen tu.. Tapi tak dapek eden nak bukak link tu.. Hurrmmm.. Takpe laa.. Lain kali ku cube lagi.. Ekeke.. =p

Zizan.. Btol tu.. Brblogging hati kene ikhlas.. Sama jugak ngan berpolitik.. Hati ikhlas, mau juge bersih dan suci.. Heehee.. =)

Tak dinamakan idup kalo xde dugaan.. Pape pn, brblogging slagi ade daye dan masa trluang.. Entry kamu sume best2.. Cuma kdang2 agak panas hingga mnyebabkan saye brpeluh-peluh di sini.. Hik hik.. =p

Unknown said...

errmmm...saye terbace pasal awak meniru artikel lain tu pun dari comment bogger lain...

errmm...and i've no comment about that...

but what i want to say, just DON'T stop blogging hanya sebab perkara macam tu..itu juga adalah asam garam berblogging...

blog saye lagi ramai orang dengki..tapi ape saye peduli..saye minat menulis, dan saye ikhlas ape yang saye tulis..kalau tak nak baca...suke ati dowang..

~~~~

Faizul said...

kalau salah, yang penting mintak maaf n tak buat lagi..

GRuNGe said...

Aler, takkan nak berenti berblog sebab tu. Cuba try do your own style of blogging.

Kalau tak tau cemana, ko gi tanya orang lidi. Dia banyak idea tu.

pauhputik said...

berani kerana benar

kawe support demo sokmo zang

en3 supo demo buke so ado dale sare labo n

berterabur, x caya g la google

sebab x mustahil idea kita sama dengan orang lain

jange patah hati nok blog...........

pasal iklan tu, kawe klik sebab sajo2 buke

sebab kredit ko en3 demo......

arrizz said...

Ak pn dpt msj 2 gak..hmm don want to talk bout it..one thing 4 sure,brani kerna btol,tkot kerna salah..

Mrs Nurul said...

ko relek je weh. aku setuju, yang dunia internet ni semua banyak yang leh copy..kalau tak, camne nak belajar..tapi aku harap ko genuine. refer bleh, ayat 100% tuka..

aku cume kesian kat ko, sebab org tu..hurm..siap tulis name penuh ko tu..cam tak hormat kot privacy org lain..lepas tu sebarkan kat kotak komen..mcm nak menjatuhkan..

anyway taknak korang gaduh2, blog secara aman, peacefully k?

kasih syg dari aku < neo.

ewah3x

lumut said...

ramai yang blogging pasal duit.
aku juge seperti kamu.
tak ingin langsung simpati duit.
bek ko keje kan nak duit.

semakin hari pendengar setia semakin pupus.
kawan,rakan lagi2 sahabt mmg susah kita nak cari.
bak kata dalam entry lizz baru-baru ni.
sebab tu terbentuknya blog dalam hidup aku.
kadang2 apa yang kita luahkan,
tiada siapa yang mahu dengar.
percayalah...

manusia ramai yang suka bermuka-muka,
sebab tu susah untuk menilai siapa yang ikhlas,
teruskan lah menulis.
sebab apa yang kita tulis itu keluarnya dari hati.
kita boleh tahu seseornag itu sedih mahupun beremosi melalui penulisan,bukan dari cara makan mahupun berpakaian..

ha kan aku dah merepek neh.
azizan,
maafkan aku sekiranya aku diantara blogger yang kau menyampah.

tapi kat page aku serious tak ada iklan weh.
hehehe
aku blogging hanya untuk turunkan isi di hati keatas keyboard.

teruskan menulian zizan.=)

nifi a.k.a beliamuda said...

alah bisa tegal biasa...

nonna manis said...

saya ade terima komen tu..
bia la..ni hari azizan jatuh..so i hope u sabo je keh..

pe2 pun pas ni buat la entry melalui idea sendiri n tulisan sendiri jer.

bia la orang kate kite syok sendiri buat blog, sebab satu org je xsuke awk..tp org yang sokong lagi la rame..

hidup blogger malaysia..

jgn la gaduh2..n nk jatuh kn orang..

Mr. Right said...

Aku anggap isu ini setel. Sorry for any inconvenience cos (either by me or by my frens).

Teruskan berblog!

oranglidi said...

ha, tu mr right dah cakap setel. setel la tu

miss lolly a.k.a luvfareda said...

hmmm.

jgn pasal ni, nak setop dlm dunia blogging laks~

sokong pauh putik.

mesti berani beb!~

Tfaaaaaa said...

alamak..den xpaham la jijann

pauhputik said...

ala letak iklan x semestinya nak duit bro

aku pon ada letak iklan kt blog

aku x penah pon harap dapat duit dari c2

gpon earning aku x penah meningkat walaupun

kekadang ada suh member tekan. so aku tak

mengharap pon. aku ase zizang pon same. Kalau

betul mengharap benda nie, bleh gila tau sebab

earning x penah meningkat. klu meningkat pon

jarang2 je.

Kepada Mr Right plak, aku harap sangat, ko

buang nama penuh zizang dekat blog ko tu,

guna la anonymous ke, hamba Allah ke, x salah

kan??? Sekalipun orang tu pernah berbuat salah,

kita x patut nak sebarkan dia punya aib. Kalau

esok dia tertekan n bunuh diri, x pasal2 ko

ase bersalah. :D

my name is Ain said...

setuju dn ape yg pauhputik ckp..
huu

unknown said...

bg aku hal mcm ni biasa je, x ptt nk di perbesarkan...lagi pun kebanyakkan kita hanya blogger amatur, x lari dr bt kesilapan... yg penting happy blogging semula =)

Jay said...

zizan,

aku dah tgk comments ko tu...

dan aku dah compare pun artikel antara 'yang asal' dan 'yang asal jugak tetapi disalin semula lalu diubahsuai'...

ternyata 'yang diubahsuai' lebih menarik dari 'yang asal'...

tetapi kerana apa dan mengapa 'yang asal' melakukan perkara sedemikian dengan memberitahu kepada para beloger lain tentang hal itu???

itu mungkin kerana 'yang asal' iri hati dengan 'yang diubahsuai', atau terasa hasil titik peluhnya menaip artikel 'yang asal' seperti dicetak rompak...

pada pandangan aku, 'yang asal' punya belog menggunakan ayat-ayat yang agak ROJAK kot... manakala 'yang diubahsuai' lebih kepada bahasa kebangsaan kita walaupun menukarkan perkataan "AKU kepada SAYA, TIDAk kepada X, and a few changes lagi..."

hmmm...

di antara followers ko yang telah memberi respon berani adalah ░♥si lampu neon♥░... tahniah kepada beliau yang berani tu... kalau aku raja, boleh juga aku memberi pingat darjah keberanian kepada ░♥si lampu neon♥░ diatas mempertahankan ko dengan diri ko sekali aku bagi sebab berani memohon maaf di atas kesalahan ko kerana memberanikan diri copy+paste dari orang punya belog... huhuhu...

p/s : aku copy bahan dari laman sesawang Google ngan Yahoo pun diorang x kecoh pasal ni.. apatah lagi bukan aku seorang je yang copy tetapi the whole people in this world pun copy jugak... siap leh download lagu MP3 serta video lagi...

p/ss : rasenya KOMEN kali inilah AKU terpaksa mengambil masa yang sangat lama... (menukar ARTIKEL kepada KOMEN, SAYA kepada AKU)... aku palagiat ko punye utk masukkan dalam komen ini... huhuhu...

p/sss : "kalau sape nak taw gambar kat atas tu lah pencuri dan penipu korang semua"... hehehe... aku da tau dah sebenarnye Announymous kat belog 'yang asal' tu mungkin ko jugak kot... huhuhu...

p/ssss : penat pulak aku menaip komen ni, harap ko x DELETE komen aku ni, tapi kalau ada yang still nak proof aku ada simpan posting KOMEN tersebut... hehehe... ^_^

p/sssss : Aku juga harap Azizan akan terus berblog dan buktikan yang kau boleh jadi blogger berjaya dengan usaha sendiri.

p/ssssss : yg beloging untuk duit mungkin 'yang asal' kot??? sebab ader iklan "GHAIRAH" lagi kat belog dier... huhuhu... just joking...

p/sssssss : berapa banyak 'S' daaa... aku nk bagitau korang sume yang aku dah ader FACEBOOK... kepada yang ader FACEBOOK tu, kalau rase nak memulakan minat berkebun, boleh la klik di sini http://apps.facebook.com/barnbuddy/?r=100000128242737&src=invhist_reflink_inv_msg

sincerely,
✿~jAy DaMiEn~✿

noorafzan.blogspot.com said...

adeh la~
sayapun jadi serba salah..
bagi saya pembaca tegar, saya tak pikir sgt pun pasal plagiat2 nih..
saya just suke berblog tuk kongsikan perasaan kat orang lain..
so, once kite dah start publish our post, consider ia milik pengguna internet..

Bile berlaku camnih..
Barulah saya terbuka mata sikit..
Dan ia satu ingatan tuk kite sebagai blogger..
Supaya lebih berhati2..

Tapi, saya tak setuju Tinsusu benti berblogging..
u can do it bro..
dont give up!

Anonymous said...

singgh...

ezanykun said...

teruskan berblogging..

Jay said...

noor afzan,

ingatan yang macam mane tu supaya kita berhati2???
senang citer, kalau xmo orang pelagiat isi2 kandungan belog tu.. x yah la publish...
abes citer... betul x??

sincerely,
✿~jAy DaMiEn~✿

Jay said...

zizan,

baru aku perasan, mane pegi kotak chat ko bro???

sincerely,
✿~jAy DaMiEn~✿

Faizul said...

aku da bagi komen 'membina' kat blog si bajet betul tu tapi tak diluluskan pulak..

takut dengan bayang2 sendiri ke hape..?

takpe bro, at least ko takde arr nak menjatuh n mengaibkan orang lain..

aku rasa perbuatan mengkopi entry org lain adalah lagi mulia daripada perbuatan mengaibkan orang lain merata2..

peace.no war.

Luna Abdullah said...

mane chatbox? dah ilang ke? meh laa add luna kat ym :)

Anonymous said...

ok my 2 cent opinion. Plagiat tetap plagiat. Mcm dalam islam haram tetap haram. Full Stop. Tapi ko brani minta maaf...so aku tabik. Bkn senang nak mengaku salah. Harap jgn buat lagi. Apa yg aku betul buat adalah betul, xkan nak diam jer. Benda dah settle...bye bye.

kEy said...

ntah sape la yg tggl c0mment kat bl0g aku tu bgtau pasal k0 kan,
tapi aku ase aku side k0~


plZZ d0nt st0p bl0gging..

Half Life Guy said...

jangan berhenti menulis blog

akan kurang seorang penulis blog berbahasa melayu nanti

copy boleh, tapi jangan nampak sangat

nak maju mesti tiru orang juga mula2

RHEA said...

assalamualaikum encik azizan..

jangan mudah berputus asa.. semua ni kan lumrah kehidupan.. rhea takde lah nak menulis panjang2..

satu jer nak beritahu di sini..
okey.. as a teacher, katalah rhea bagi satu tajuk karangan pd anak murid rhea.. rhea juga turut memberi idea tentang fakta2 yang mungkin berguna untuk mereka.. then mereka akan huraikan semua tu dalam karangan masing2..

hasilnya, dengan satu tajuk yang sama, ada antara karangan mereka yang mempunyai isi yang sama..ada yang berbeza tapi tak jauh.. dan jangan terkejut kalau ada cara penulisan yang hampir sama.. kerana isi yang nak disampaikan adalah sama!

so.. d conclusion is? boleh fikir, kan? kita ada satu topik, dan kita punya banyak idea bagaimana cara untuk mempersembahkannya.. tidak ujud masalah plagiat.. sesiapa pun berhak menulis apa-apa yang mereka fikirkan..

ramai lagi orang lebih teruk.. copy n paste tanpa edit langsung!

jadi, encik azizan, jangan mengalah.. teruskan berblog.. kami sebagai rakan sentiasa memberi sokongan.. k..

selamat menjalani ibadah puasan dengan sempurna..

Post a Comment

Nak komen? Silakan.